Beste allemaal,
Vanuit de pabo hebben we een opdracht gekregen waarbij we een leerling moeten 'onderzoeken'.
De focus kan hierbij liggen op het taal of rekenonderwijs.
De leerling waar ik voor heb gekozen heeft op beide vlakken veel moeite en een achterstand.
Mijn gevoel zegt dat deze leerling ook slechter scoort door zijn concentratieboog. (dit is ook iets wat zowel mentor, IB-er en ouders benoemen)
Graag zou ik met deze leerling in gesprek gaan om eens te horen hoe hij het op school vindt gaan.
Mijn vraag is nu: hoe kan ik zo'n gesprek het beste aanpakken?
Doel van dit gesprek is voor mij er achter komen hoe de leerling in zijn vel zit, wat hij leuk/minder leuk vindt in de klas en wat hij zelf denkt over zijn concentratieboog. Tevens wil ik samen met de leerling eens op zoek gaan naar 'manieren' om misschien beter aan de slag te kunnen.
Ik wil de leerling hierbij niet te veel in een richting duwen, maar ben wel bang dat als ik blanco het gesprek in ga ik de draad en het doel kwijt ga geraken.
Wat voor een vragen zouden jullie formuleren?
Of weet iemand een goede vragenlijst die je kunt hanteren voor gesprekken met een leerling.
Alvast bedankt