[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - afgesloten

afgesloten

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

afgesloten

Berichtdoor Lina op 11 nov 2013, 20:45

.
Laatst bijgewerkt door Lina op 22 nov 2013, 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Lina
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 19 jan 2013, 13:48
Groep: 7

Re: Leerdoel creatief aanpakken (metafoor)

Berichtdoor Anita op 11 nov 2013, 20:54

Oei, bekende valkuil...

Ik moet denken aan een soort van sneeuwbaleffect. In het begin is het maar weinig en is het geen probleem om een beetje hulp te bieden. Als die sneeuwbal doorrolt en doorrolt blijft er steeds meer sneeuw aan plakken, steeds meer wordt er gebruik gemaakt van je hulp en van de kern van de sneeuwbal is weinig meer te zien.
Ik weet nog niet hoe je dit zou kunnen maken met handvaardigheid, maar kun je hier iets mee?

Misschien kun je trouwens een ballon met papiermaché doen. Er is steeds een laagje bij gekomen en het lijkt stevig. Maar als je de ballon er uithaalt en hij loopt leeg kun je het zo in elkaar knijpen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Leerdoel creatief aanpakken (metafoor)

Berichtdoor Lespakket op 12 nov 2013, 10:02

Mooie metafoor, Anita!

Ik dacht zelf aan een weilandje met een omheining. Het schrikdraad of prikkeldraad staat voor de grens die je wilt stellen, de paaltjes waar het draad aan zit staat voor de mensen met wie je samen werkt. Het strakke, vierkante weiland staat voor de strakke planning en organisatie. En de diertjes in het weiland proberen soms nog wel eens uit te breken, zij staan voor de druk en tegenslag. Als de grens overschreden wordt, zet je de paaltjes weer overeind, maakt de omheining weer heel, en gaat weer verder.
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerdoel creatief aanpakken (metafoor)

Berichtdoor Joke op 12 nov 2013, 14:35

Ik dacht aan het bekende gezegde Wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in. Maar deze keer niet spreekwoordelijk maar juist letterlijk genomen.
Nog niet over de uitwerking nagedacht, maar dat komt nog. Ik krijg net visite, dus het moet even wachten.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerdoel creatief aanpakken (metafoor)

Berichtdoor miekiemousie op 12 nov 2013, 20:46

Ik dacht aan een weegschaal, zodat je kan aangeven dat je juist nu moet afwegen of je ja of nee moet zeggen. Dat je met de consequenties kunt 'wegen' wat je moet zeggen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Leerdoel creatief aanpakken (metafoor)

Berichtdoor Lina op 13 nov 2013, 13:21

Beste Alle,

Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat jullie zo mee denken. :D

Anita, ik vind je idee erg mooi voor een metafoor. Het sneeuw wat er aan vast plakt, kun je dan zien als taken die ik op mij neem. De sneeuwbal wordt steeds groot (groeit), doordat hij blijft doorrollen (Ik leer van de taken, meer kennis maar ook om grenzen aan ze geven) .
Ik zie alleen niet in hoe ik dit als MCV product moet uitvoeren.

Lespakket; je idee is erg leuk, alle competenties komen hierin voor! maar nu is mijn vraag, waarom kies je voor een weiland?

Joke: dat is inderdaad waar. Uit zorgzaamheid graaf ik de kuil, doe ik het werk, voor ze. Maar, ik val er ook in. Ik wordt er dan de duppe van. Dit heeft wel met mijn leerdoel te maken, maar ik kan hier niet zo snel een koppeling met de andere compenties leggen.

Mickiemouse; leuk en makkelijk product om te maken. Sluit aan bij mijn leerdoel, maar ook hier kan ik geen koppeling met de andere compenties maken.

Bij deze wil ik jullie bedanken voor de hulp. Ik zie graag reacties terug.

Groetjes
Lina
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 19 jan 2013, 13:48
Groep: 7

Re: Leerdoel creatief aanpakken (metafoor)

Berichtdoor Joke op 13 nov 2013, 14:01

Joke: dat is inderdaad waar. Uit zorgzaamheid graaf ik de kuil, doe ik het werk, voor ze. Maar, ik val er ook in. Ik word er dan de dupe van. Dit heeft wel met mijn leerdoel te maken, maar ik kan hier niet zo snel een koppeling met de andere compenties leggen.
............
Daarbij moet ik rekening houden met de volgende competenties:

Stripverhaal maken?
1. je graaft (foto van persoon met jouw hoofd)
2. anderen staan langs de kant en kijken
3 + 4.
- met druk en tegenslag omgaan =>je steekt een waterleiding* kapot. *eigen keuze
- je lost dit op door te repareren (hemd, pleister of wat dan ook)
5 met hulp van anderen, want de kuil loopt vol water
6 met je hoofd net boven water geef je opdrachten: ladder, reddingsboei, brancard, droge kleding etc.
- stemt werkzaamheden af
- samenwerken en overleggen
- plannen en organiseren
Misschien zie je nog andere openingen
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerdoel creatief aanpakken (metafoor)

Berichtdoor Anita op 13 nov 2013, 20:57

Om bij mijn sneeuwbal in de buurt te blijven... Misschien kun je iets maken met klittenband. Begin bij de basis, dat ben jij. Daarop klittenband. Dan kun je allerlei andere zaken maken die je daaraan vastkleeft. Maar als je die last verwijdert kom je weer terug bij jou, bij de kern van het verhaal.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron