Stage praktijkonderwijs

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor Romasmy op 16 sep 2015, 13:27

Hallo!

Sinds kort loop ik voor mijn minor stage in de brugklas van het praktijkonderwijs. Dit zijn dus kinderen van een jaar of 12/13 met een leerachterstand van minimaal 3 tot 4 jaar en een IQ tussen de 50 en de 80. In veel gevallen gaat dit ook nog gepaard met ADHD, PDD-NOS of dyslexie.

Omdat ik stage loop voor mijn minor ben ik in deze groep niet echt een leerkracht. Ik moet echter wel een tot twee keer per week een lesje geven en ik merk dat ik het heel lastig vind om de aandacht van de groep te krijgen. De lessen die ik moet geven gaan over emoties en sociale vorming, voor veel kinderen ook nog eens een heel lastig onderwerp. Hoe zorg ik ervoor dat ik deze kinderen zelf (dus zonder ingrijpen van mijn mentor) motiveer voor de lessen?
Romasmy
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 02 sep 2013, 16:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor Erick op 16 sep 2015, 14:03

Probeer je onderwerp zo te verpakken dat het aansluit bij de belevingswereld van de kinderen, maak het herkenbaar voor ze. Daarnaast kun je je onderwerp een keer inleiden d.m.v. een filmpje en maak gebruik van werkvormen. Laat kinderen in bijvoorbeeld tweetallen iets bedenken, of werken aan een kleine opdracht. Niet alleen luisteren, maar ook wat zelf kunnen doen. Ik denk dat in elk geval belangrijk is.

Erick :)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor Joke op 17 sep 2015, 16:03

De tip van Erick is al een hele goede. Maar waar je ook aan kunt denken:
- Deze kinderen hebben een laag IQ, dus het begrip is een stuk minder dan je zou verwachten.Wat duidelijk is voor jou, hoeft voor deze kinderen niet duidelijk te zijn.
Daarnaast hebben autisten - die je ook in de klas hebt - vaak een hele andere denkwijze. Behandel alles wat je doet met het principe van 'Geef me de 5' (komt uit het boek met die naam van Colette de Bruin), ook anderen hebben wat aan deze duidelijkheid. Maak er een gewoonte van dat je die 5 punten elke keer bij je opdracht noemt. Je moet je zorgen dat alle punten duidelijk zijn :
1 Wat (er moet gebeuren)?
2 Wanneer? (ook de eindtijd)
3 Hoe? (wat je van ze verwacht en hoe ze het moeten doen)
4 Waar? (in de klas, buiten, op hun plaats o.i.d.)
5 Wie? (Met wie je het doet. Wie er meedoet of dat je het alleen moet doen.)
Teken bv. een hand op het bord met bij elke vinger het woord
Als een van de punten ontbreekt, kunnen ze helemaal in paniek raken.

- werk waar nodig met pictogrammen, die een volgorde van handelingen duidelijker (kunnen) maken

-behandel de kinderen met respect. Ook als je je niet kunt voorstellen dat ze iets niet begrijpen, blijf geduldig. Ze kunnen echt niet beter

-beoordeel hun gedrag, maar niet de leerling: 'ik vind het vervelend dat je ...... gedaan hebt' en dus niet 'je bent vervelend'

-word nooit boos/voel jezelf nooit aangesproken, wat ze ook zeggen.

-doe voor/bespreek hoe ze wel hadden kunnen reageren in zo'n situatie

-zeg precies wat je bedoelt, geen spreekwoorden of gezegdes gebruiken zonder uitleg.

-jouw gezichtsuitdrukkingen worden vaak niet begrepen

-lees het boek (leen het in de (school)bibliotheek, je zult er heel veel aan hebben. Colette werkte ook met autisten met een laag IQ.
Afbeelding

-let goed op je mentor. Hoe pakt hij/zij bepaalde situaties aan? En vraag waarom hij/zij zo reageerde. Misschien heb je er zelf ook wat aan.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor Romasmy op 17 sep 2015, 19:38

Alvast bedankt in ieder geval, ik ga morgen de les geven en neem jullie tips mee!
Romasmy
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 02 sep 2013, 16:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor Erick op 17 sep 2015, 21:25

Veel succes. Laat ook even weten hoe het gegaan is.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor super_juf op 17 sep 2015, 21:36

Hoi Romy!

Ik heb gewerkt in het praktijkonderwijs en ik snap dat dit heel lastig is. Het was mijn eerste baan en er kwam zeer veel op mij af!

Voor deze kids is het heel belangrijk dat de instructie minimaal is. Je krijgt hun aandacht door middel van een filmpje of een stukje muziek. Een spannend verhaaltje deed ook wonderen. Laat de kinderen werken in tweetallen. Dit kan overigens voor sommige leerlingen (met bijvoorbeeld ASS) heel lastig zijn. Zet dan twee van deze leerlingen naast elkaar en laat hen de opdrachten zelf maken. Zo hebben ze toch het gevoel samengewerkt te hebben. Zij kijken vooral wat de buurman heeft ingevuld en kan ik dit ook invullen. Dit geeft niet; het is voor hen al heel wat als zij gedurende 5 minuten aan een taak kunnen werken.

Je vraagt eigenlijk om twee dingen: Hoe krijg ik de aandacht van de kinderen en hoe motiveer ik ze voor mijn les.
Denk niet te moeilijk over de eerste vraag. Doe wat de vaste leerkracht ook doet. Dit zijn ze gewend en als jij twee keer per week iets anders doet, snappen zij jouw bedoeling niet. "Waarom staat juf nu ineens met een vinger voor haar mond en een hand omhoog?", terwijl de vaste leerkracht terugtelt van drie naar een...

Hoe motiveer je ze voor een sova-les?
- blijf dicht bij hun leefwereld en noem voorbeelden die zij tegenkomen. Denk aan social media, verliefdheid op bekende sterren.
- wees persoonlijk. Noem voorbeelden uit je eigen leven. Dit moet je wel durven. Als je je hier nog niet prettig bij voelt, doe het dan niet. Deze leerlingen voelen dit zeer snel aan en zullen de les misschien gaan verstoren,
- Heb je een praatklas? Hou dan een klassengesprek en vul af en toe een vraag in in een werkboekje. Heb je een klas die liever bezig is? Denk dan eens aan een kijk- en luisteropdracht. Maak een blad met een paar vragen die zij moeten beantwoordden naar leiding van een beeldfragment. Op beeldbank kun je veel filmpjes vinden. Hier haalde ik veel vandaan. Er bestaat ook een filmpje dat verliefdheid laat zien vanuit het perspectief van de jongen en van het meisje. Ik kan helaas niet op de naam komen :(
- je houdt deze kinderen ook gemotiveerd door doe-opdrachten te doen: leren vertrouwen op elkaar (valoefening) en andere spelletjes,
- ten slotte is het belangrijk om de les kort te houden. Zet een timetimer op bijvoorbeeld 20 minuten.

Houd het kort maar krachtig en blijf dicht bij hun wereldje. Ze zijn aan het puberen, maar missen vaak de sociale vaardigheden. Of ze zijn fysiek al wel 13 en emotioneel nog maar 9 jaar. Dit kan gevaar zijn voor bijvoorbeeld loverboys.

Heel veel succes en vooral veel plezier!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor Romasmy op 26 sep 2015, 14:02

Dank jullie wel voor de reacties! Ondertussen heb ik twee lessen gegeven, de eerste ging niet zo goed, maar bij de tweede heb ik een aantal filmpjes en verschillende werkvormen gebruikt en die was erg leuk :)
In tweetallen werken durf ik nog niet zo goed aan met deze groep, ik denk dat er dan van werken weinig terechtkomt. Ik probeer de instructie steeds zo kort mogelijk te houden, ik merk wel dat dat werkt!
Romasmy
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 02 sep 2013, 16:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor Erick op 26 sep 2015, 16:06

Super dat je eerste ervaringen goed zijn. Niet alles hoeft in een keer goed te gaan. Dat geldt ook voor het werken in tweetalen. Probeer het een keer. Wanneer je in je reflective kunt benoemen waarom het werken in tweetallen in die les nog niet zo goed verliep, is dat ook een leermoment en weet je waar je de volgende keer op kunt letten.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor super_juf op 30 nov 2015, 22:07

Hoi!

Hoe gaat het ondertussen op je stage? Begin je e handigheid en voor al plezier in te krijgen? Ik ben benieuwd!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor Romasmy op 01 dec 2015, 15:06

Het gaat goed, wat leuk dat je het vraagt! Ik vind het erg leuk, begin er inderdaad ook wat meer handigheid in te krijgen en ik vind het nu makkelijker om van mijn voorbereiding af te stappen als dat moet.
Romasmy
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 02 sep 2013, 16:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Stage praktijkonderwijs

Berichtdoor Joke op 01 dec 2015, 15:26

Fijn om te lezen!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron