[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 8 stagetips!

Groep 8 stagetips!

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Groep 8 stagetips!

Berichtdoor Daphnex96 op 23 sep 2015, 17:39

Hoii,

Ik zit in het eerste jaar op Pabo Avans en had gister mijn eerste stagedag. We wisten nog niet van tevoren onze klas en gingen met de helft van onze "slb" klas (11 mensen) naar een vrij grote basisschool, maar ik wist wel van mezelf dat ik graag naar de onderbouw wilde.
Dit komt door een eerdere ervaring. De stage de ik had op Pabo Dordrecht was slecht geregeld.. Ik had groep 5 en er was weinig communicatie tussen stagebegeleider en mentor.. als je bepaalde lessen moest geven.. gaven ze die niet op de stageschool.. werd er matige feedback gegeven.. en ik was die tijd super zenuwachtig en had totaal nog nergens ervaring mee. Als klap op de vuurpijl had ik een mentor die voornamelijk alleen met zichzelf bezig was. Haar man was pasgeleden overleden aan kanker en er speelde nog meer erge dingen thuis af. Aandacht voor mij was er dus niet veel. Ze deed wel haar best.. maar een stagaire had ze ook heel lang niet meer gehad.. en wist dus amper hoe dingen te werk gingen. Ik vond het heel erg voor haar.. maar na een tijdje begon ik echt te merken dat het niet werkte.
Dit was ook te merken in de klas.. maar voornamelijk kreeg ik de schuld dat ik te chaotisch voor de klas stond (best onzeker) en daardoor de kinderen druk maakte. Alles was mijn schuld.. kan dat ik fouten maakte.. maar had ook geen ruimte om te leren. Doordat ik vaak kritiek kreeg en geen feedback.. groeide ik niet en ging het lesgeven ook steeds slechter. Het toppunt was toen ik tegen de invalster vertelde dat ik bij haar goede feedback kreeg wat ik goed kon gebruiken. Dit interpeteerde ze dus zo dat mijn mentor slechte feedback gaf en vertelde dit aan haar. Daarna kreeg ik een grote preek.. en werd mij gezegd dat dit beroep niets voor mij was.. en kwam mijn stagebegeleider eindelijk een keer op bezoek. Die werd redelijk bespeeld door mn mentor en ik had niet veel meer in te brengen. Ik kreeg een slecht studieadvies en zat er helemaal doorheen.. het was mn droom. Ik wil haar helemaal niet afkraken maar de situatie was er gewoon niet naar. Ik had liever dat ze vanaf het begin eerlijk was geweest.
Ik ben toen gestopt en ben altijd weer op lerares basisonderwijs uitgekomen wat ik graag wil doen in de toekomst. Ik ben de sprong gaan wagen.. maar de nare ervaring van toen (die ik nu beknopt heb weergeven.. dus vragen mag) blijft hangen.
Zeker nu ik me voorgenomen had om rustig te kunnen beginnen bij de kleuters.. want ik ben dus geplaatst in groep 8. (Iedereen wilde graag naar de onderbouw) Dit vond ik wel leuk, maar vind het lijkt me wel een moeilijke groep.
Mijn grootste punt komt weer naar boven waar ik toen zoveel moeite mee had (ook door de overige problemen die toen in de klas speelde) namelijk het orde houden.
Ik weet niet goed hoe ik grenzen kan stellen, duidelijk, consequent ln zijn en toch een leuke leerkracht kan zijn. Vooral in groep 8 is dit heel belangrijk. Ik wil laten weten dat ik het wel kan, dat ik plezier heb en niet opgeven! Ik wil er graag een goede ervaring aan overhouden! Maar de nare ervaring zit in de weg.
Iemand tips voor orde houden en de stage in het algemeen? Wie heeft er veel ervaring met groep 8?
Laatst bijgewerkt door Daphnex96 op 23 sep 2015, 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Pabo student leerjaar 1.
Loopt stage in groep 8.
Daphnex96
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 03 jul 2015, 00:18
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Groep 8 stagetips!

Berichtdoor Anita op 23 sep 2015, 18:32

Ik weet natuurlijk niet wat voor mentor je nu getroffen hebt, maar waar mogelijk zou ik haar vertellen over je eerdere ervaringen. Als zij weet waar je mee zit kan ze je veel beter begeleiden en zal ze ook beter begrijpen waarom je misschien op een bepaalde manier reageert.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Groep 8 stagetips!

Berichtdoor Daphnex96 op 23 sep 2015, 19:15

Ik weet natuurlijk niet wat voor mentor je nu getroffen hebt, maar waar mogelijk zou ik haar vertellen over je eerdere ervaringen. Als zij weet waar je mee zit kan ze je veel beter begeleiden en zal ze ook beter begrijpen waarom je misschien op een bepaalde manier reageert.

Dankjewel voor de tip! Ben ook heel open geweest en gelijk de belangrijkste dingen verteld. Het is een fijne mentor die duidelijk is en lief. Maar het voelde het toch ook goed om het hier even uit te gooien. Zo kan ik het na 2 jaar een plaatsje geven :)
Pabo student leerjaar 1.
Loopt stage in groep 8.
Daphnex96
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 03 jul 2015, 00:18
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Groep 8 stagetips!

Berichtdoor Erick op 24 sep 2015, 07:02

Misschien kun je een lijstje maken voor jezelf met dingen die jij belangrijk vindt wanneer jij lesgeeft. Vaak zullen die 'dingen' te maken hebben met de manier van samenwerken, wat je verlangt van de kinderen tijdens (verlengde) instructie enz.. Ik denk dat de dingen op je lijstje bijdragen aan het consequent zijn, dingen waar je elke les mee te maken krijgt en die je op eenzelfde manier wilt laten verlopen. Wanneer je dit lijstje deelt met je mentor, kan ze daar feedback op geven. Uiteraard kunnen deze punten ook deel uitmaken van je leerdoelen bij een les.

Daarnaast moet je ook bedenken dat niet elke mentor hetzelfde is en de vorige situatie niet de meest voorkomende zal zijn. Je bent nu op een nieuwe school met een nieuwe mentor en een nieuwe klas vol uitdagingen. Het feit dat je ervoor gekozen hebt om na de vorige ervaringen toch er weer voor te gaan, vind ik al super!

Heel veel success en heb je vragen of wil je iets delen, hier op het forum weet (bijna) altijd wel iemand een antwoord.

Erick :)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Groep 8 stagetips!

Berichtdoor JufH op 27 sep 2015, 18:26

Vergeet niet dat 'leuke juf zijn' voor ons heel anders ingevuld kan worden dan door leerlingen! Jij kan jezelf heel streng vinden, de grote meute zal dat fijn vinden, dan weten ze waar ze aan toe zijn. En niet schrikken als ze je soms even geen leuke juf vinden. Ik zeg ze altijd: "Dat mogen jullie wel denken maar niet hardop zeggen!".
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: Groep 8 stagetips!

Berichtdoor Daphnex96 op 29 sep 2015, 06:15

Dankjewel voor de tips.
Het is lastig om goed overtuigend orde te houden.. ze zijn me dus aan het uittesten (wat ik ook wel had verwacht in een groep 8 ).
Op de één of andere manier ben ik daar nog onzeker in en denk ik dat het sullig overkomt.
Ik hoop dat dit gaat verbeteren in de loop van het schooljaar.
Pabo student leerjaar 1.
Loopt stage in groep 8.
Daphnex96
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 03 jul 2015, 00:18
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Groep 8 stagetips!

Berichtdoor MeesterJP op 21 nov 2015, 13:46

Hey Daphne,

Late reactie hier van mij. Ben wel benieuwd hoe het je nu allemaal afgaat. Ik herken je probleem een beetje. Ben zelf ook eerste jaars pabo student en vooral in het begin is het lastig om een lijn te trekken wat je wel toelaat en wat niet. Met jou eerste ervaring erbij is dit nog lastiger. Bij mij was het vrij snel weg en sta nu elke stagedag al de hele ochtemd voor groep 2. In mijn geval hielp het om terug te denken aan vroeger. Ook kinderen van van groep 8 zien jou als juf. Dat deed jij vroeger ook. Ook bij de stagiares. Gewoon duidelijk die lijn trekken en je bent snel een hele leuke juf!
MeesterJP
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 21 nov 2015, 13:40
Groep: 2
PABO jaar: 1

Re: Groep 8 stagetips!

Berichtdoor Joke op 24 nov 2015, 20:01

Ik maak me altijd zorgen als ik lees dat iemand 'een leuke juf (of meester)' wil zijn. Weet je waarom? Omdat ons eigen idee over 'leuk', heel anders is dan het idee van de leerlingen.
Wat vinden de lln. dan 'leuk'?
-als eerste vereiste: geef je grenzen aan! Moeilijk? Nee, zet even op een rijtje wat je belangrijk vindt.
*je wilt niet dat ze door je heen praten als je iets uitlegt enz.
Probeer dit dus voor te zijn of geef een waarschuwing als dit toch gebeurt.
----Onthoud dat de lln. de volgende keer verder gaan waar ze gebleven waren als ze zich misdragen, uiteindelijk nemen ze het roer over als je niets aangeeft. De maatregelen die je dan moet nemen, maken je geen 'leuke' juf
-ze willen je kunnen verstaan, dus duidelijk spreken
-ze willen je kunnen begrijpen, dus begrijpelijke taal
-ze willen je aandacht, liefst positief, dus verdiep je in de lln. en geef positieve aandacht/complimenten, reageer op wat ze je verteld hebben (Hoe was de verjaardag van je vader? enz.)
-ze willen jouw controle als ze iets gemaakt hebben (anders lopen ze de kantjes ervan af). Laat dus merken dat je hun werk gezien hebt.
-ze willen je als leider kunnen zien en op je kunnen vertrouwen. Beloof dus nooit iets wat je niet waar kunt maken. Je gaat het proberen zeg je dus.
Ze kijken tegen je op totdat je het tegendeel bewijst door bv. niet eerlijk te zijn, niet daadkrachtig, weifelend, niet ingrijpt enz.
Leuke lessen zijn mooi meegenomen, grapjes o.i.d. ook, maar waar ze geen behoefte aan hebben is een juf die alles goed vindt, want ze blijven doorgaan tot ze weten: nu zijn we te ver gegaan.
Dat zijn de eerste dingen die in me opkomen. Er is vast nog meer.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron