lesdoelen helder omschrijven vind ik altijd een lastige, hoe controleer je dat? Wat moeten ze precies kunnen?
Wanneer je met een methode werkt, staan de doelen vaak al beschreven in de methode. Ik formuleerde de leerdoelen van de leerlingen altijd alsvolgt:
"Aan het einde van de les kunnen de leerlingen benoemen ... (wanneer er een verdubbeling van de medeklinker optreedt)"
De doelen die je formuleert, voor de leerlingen, maar ook die van je zelf, moeten SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) zijn. In mijn voorbeeld kun je aan het einde van de les aan kinderen vragen wanneer er een verdubbeling van de medeklinker optreedt, maar je kunt dit ook al tijdens een loopronde doen en de vraag stellen om te zien of ze het snappen. Het doel is dus meetbaar, realistisch omdat ik niet te hoge eisen stel aan wat ze moeten kunnen, ...
Doelen voor jezelf moeten waarneembaar zijn voor je mentor ("In deze les wil ik letten op het geven van een korte, maar duidelijke instructie zodat de leerlingen vervolgens zelfstandig in groepjes aan het werk kunnen.")
Wanneer ik een methodeles moet doen: de stapjes uit de methode doorlezen en me er een beeld bij vormen hoe dat gaat lopen...
Bij een les die ik zelf mag bedenken: vooral wat is een goede inleiding?
Ik keek meestal naar wat de kinderen moesten doen, hoeveel tijd heb ik daarvoor nodig? Wat en hoe wil ik uitleggen? Ik keek niet heel nauw naar de stappen die in de handleiding allemaal gevolgd worden, maar meer naar wat doe ik in de inleiding, de kern en het slot van mijn les.
Een goede inleiding kan van alles zijn. Afhankelijk van het onderwerp kun je de leerlingen in groepjes laten opschrijven wat ze er al over weten (of een andere coöperatieve werkvorm inzetten), een filmpje laten zien, etc... Ik weet uit ervaring dat mijn inleidingen lang niet altijd pakkend waren hoor. Soms is het gewoon kort terugpakken wat er de vorige les gebeurd is en verder met de nieuwe stof.
Ik merk dat ik vaak al in m'n hoofd bedenk hoe die les zal gaan, terwijl ik het formulier invul.
Dit is iets waarin ik dan een beetje vastloop.
Op zich is dat niet gek, omdat je op die manier ook in je hoofd hebt zitten hoe jij je les wilt gaan uitvoeren. Je zult dan alleen nog de vertaalslag naar je lesformulier moeten maken.
Erick
;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.