[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Slechte stagebegeleiding

Algemeen - Slechte stagebegeleiding

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor tinka op 13 mei 2004, 18:55

Biebels, wat herkenbaar! Ik heb in de afgelopen jaren ook heel wat stagiaires voorbij zien komen. Er zaten echt hele goeie tussen, mensen die echt bereid zijn om te werken aan bepaalde punten. Maar je hebt ze erbij....... pfffff, dan vraag je je echt af waar je 't voor doet. Misschien toevallig, maar de stagiaires waarmee ik negatieve ervaringen heb, waren allebei zij-instromers. Totaal geen feeling met de kinderen (groep 1/2) en ook totaal niet bereid om iets te doen met mijn beoordelingen. En het meest frustrerende voor mij was dat ze op de PABO (Assen) totaal geen oor hadden voor mijn beoordeling. Mijn stagiaire is gewoon doorgegaan met haar studie en werkt nu in het onderwijs. Of een zij-instromer die bij me binnenkwam en zei dat ze moe was en vandaag eens helemaal niets ging doen. Die heb ik toen (heel gemeen) het verfbord laten schoonmaken.
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor jufsaskia op 13 mei 2004, 21:16

Biebels en Tinka: dat gebeurt natuurlijk ook! Maar dan moet je als begeleider dus wél op tijd aan de bel trekken. En inderdaad aangeven dat je het niet goed vindt gaan en wat er naar jouw idee iig moet vebeteren, met concrete leerpunten en tips. Ik krijg uit het verhaal van Buddy toch sterk de indruk dat de begeleidster in dit geval pas op 't allerlaatst kwam met kritiek. En dat kan dus écht niet! Daardoor krijg je ook niet de kans om jezelf te verbeteren.
Een juf is iemand die je helpt met problemen, die je zonder haar niet zou hebben gehad...
jufsaskia
PABOforum Peuter
 
Berichten: 78
Geregistreerd op: 01 maart 2004, 10:24
Woonplaats: Utrecht

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor buddy op 14 mei 2004, 13:05

Nou Biebels, dit is idd niet echt mijn probleem. Ze vertelde tegen anderen hoe ze over mij dacht, maar tegenover mij was ze echt súperenthousiast en tevreden. Ik wou dat het aan mijzelf lag, dan had ik tenminste een reden. Want als ik vertelde dat ik toch wat strenger had moeten zijn, dan vond ze juist dat ik het wel goed deed :-\
Maar omdat ik al als klassenassistent stage heb gelopen, vinden ze dat ik het nu wat beter moet doen. Het commentaar van mijn mentor was dat ik zelf ook maar moest zien wat ik verkeerd doe, omdat ik al ervaring heb. ::)
Nou, daar moeten we het maar mee doen, denk ik. Maar omdat ik spw 3 heb, kan ik nu niet meer beginnen op een andere pabo, dus tja. Ik weet ook nog niet precies wat ik wil...
Avatar gebruiker
buddy
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 15 okt 2003, 08:03
Woonplaats: Waalwijk

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor Geoffrey op 14 mei 2004, 13:14

Ik vind het nog steeds een heel rare zaak, buddy. Natuurlijk kan ik niet voor jou beslissen, maar het is zeker mogelijk om het aan te vechten. Als je echt door wilt gaan met de PABO, ga dan naar de examencommissie. Iedere PABO heeft een studentenstatuut waarin precies staat wat jouw rechten zijn als student, en als je begeleiders het niet goed aan heben gepakt, dan heb jij het recht om dat aan te vechten.

Dus als je echt zeker weet dat je op de PABO wilt blijven, overweeg die mogelijkheid dan.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor buddy op 14 mei 2004, 13:17

Ja, ik heb al met iemand van de examencommissie gesproken hierover en die zeg dat 2 onvoldoendes nou eenmaal 2 onvoldoendes zijn. Mijn enige mogelijkheid is dat ik een brief schrijf naar hun en mijn mentor moet dan ook een brief schrijven, maar volgens die man die ik hierover gesproken heb, zal het weinig uithalen.
Avatar gebruiker
buddy
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 15 okt 2003, 08:03
Woonplaats: Waalwijk

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor Geoffrey op 14 mei 2004, 13:25

Nu je het er over hebt is het inderdaad erg jammer dat je ook bij je eerste stage een onvoldoende hebt gehaald. Ik vind de hele situatie volslagen belachelijk, maar misschien is het goed om zelf kritisch naar jezelf te kijken of je nu op dit moment geschikt bent voor het onderwijs. Als het zou lukken om volgend jaar door te gaan, worden er namelijk nog hogere eisen gesteld aan je stages. Het gaat er dus om of jij zelf vindt dat die tweede onvoldoende terecht was, even los gezien van het feit dat die mentrix je lessen al die tijd te positief heeft afgeschilderd. Misschien is het zo dat je gewoon nog belangrijke eigenschappen mist. In dat geval kun je bijvoorbeeld ook een jaartje SPW-4 gaan doen, en daarna instromen in PABO-2. Dan is je basis weer een heel stuk breder, toch?

In ieder geval sterkte ermee. Ik blijf erbij dat een PABO en stageschool niet op zo'n manier met studenten om mogen gaan.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor Hanneke81 op 19 mei 2004, 13:06

Wat balen zeg! Ik leef helemaal met je mee. En dat ze zeggen dat je het nu beter moet kunnen omdat je spw hebt, vind ik een beetje onzin. Ik heb niks toe te voegen aan de bovenstaande berichten, maar ik leef dus met je mee.

:'(

groeten Hanneke
Leerkracht groep 3 (fulltime) 16 kinderen... :-)Superleuk!!!
Hanneke81
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 16 mei 2004, 12:23
Woonplaats: Amersfoort

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor juf Marissie op 02 jul 2004, 15:47

Hallo Buddy!!
Wat een herkenbaar verhaal zeg! Ik heb vorig jaar mijn diploma SPW3 gehaald. Daarmee ben ik naar de Pabo gegaan. Ik heb twee stages gelopen de eerste in groep 3 en dat ging prima. De tweede was in groep 5/6 en één en al ellende. Ik kreeg alleen maar negatieve dingen op papier van mijn stagebegeleidster (leerkracht gr 5/6). Tijd om iets na te bespreken of te evalueren was er niet volgens haar. Toen mij SLB-er (leerkracht van de Pabo) langskwam heb ik ook aan de bel getrokken. Ik heb uitgelegd dat we nooit iets nabeproken en dat ze er echt nooit voor mij was. De SLB-er gaf mij in eerste instantie de schuld ja je raad het al 'slechte sociale vaardigheden'. Ik heb er een andere SLB-er bijgehaald en de zaak voorgelegd. Deze was het er wel mee eens 'slechte sociale vaardigheden' maar ook de leerkracht zat volgens haar fout he he, eindelijk. Maar zo heb ik toch een voldoende gekregen al is het wel met een kritische kant-tekening, maar ik ga op naar het twee jaar. De kant-tekening houd in dat ik moet werken aan mijn sociale vaardigheden. Ik heb gevraagd wat dat concreet inhoud, dat was; minder stil zijn in de klas (ooit een leerkracht gehoord die dat wil??!) en wat opener zijn in contacten. Nou dat moet te doen zijn. Nu vakantie vieren en op naar het tweede jaar. ;D
juf Marissie
 

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor tinka op 02 jul 2004, 16:35

Waarom neemt een stagebegeleidster niet de tijd om lessen te evalueren? Heb je er zelf om gevraagd om te evalueren?
Zijn je sociale vaardigheden wel oke?
Vaak worden op dit forum de stagebegeleiders (waarvan ik er zelf ook een ben) over 1 kam geschoren. Er zijn toch zeker ook goede stagebegeleiders?
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor Geoffrey op 02 jul 2004, 19:32

Natuurlijk zijn die er... bijvoorbeeld álle stagebegeleiders die ik tot nu toe heb gehad. Heerlijk is dat, als het gewoon klikt met je stagebegeleider, en als ze echt tijd willen steken in jouw groei als leerkracht. Maar aan de andere kant is het dan ook wel zo leuk als die begeleiders ook echt zien dat jij als stagiair vooruit gaat, en iets doet met hun feedback. Dat is volgens mij de meest ideale vorm van samenwerking tussen stagiair en begeleider. :)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor tinka op 02 jul 2004, 23:35

Inderdaad, je hebt gelijk. Mijn eigen ervaringen met stagebegeleiders waren ook niet altijd even prettig. Ik heb nu natuurlijk makkelijk praten, 'k heb een vaste baan. Wat ik me wel heb voorgenomen is om zelf altijd open en eerlijk om te gaan met mijn stagiaires. Ik probeer alles bespreekbaar te maken. Maar soms heb je stagiaires die niets doen met je beoordelingen en daar word ik wel eens moedeloos van! :'(
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor Sylvia op 07 jul 2004, 13:35

[quote author=nog lang geen juf link=board=22;threadid=5068;start=20#msg44463 date=1088796462]
EEN STAGEBEGELEIDER(STER) KAN JE BREKEN MAAR
OOK ZEKER MAKEN!!!
[/quote]

Je bent er zelf bij!!
Dus ik zou zelf kiezen voor: je kunt je LATEN breken of maken door een stagebegeleid(st)er.
Zorg dat je jezelf kent, met je eigen sterke en zwakke kanten. Ik heb positieve ervaringen met stagebegeleid(st)ers maar ik geloof niet dat ze erop uit zijn om je opzettelijk in de put te duwen.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor tinka op 07 jul 2004, 14:41

En of je er zelf bij bent! Maar als je niet zo stevig in je schoenen staat kun je het er wel heel moeilijk mee hebben, weet ik uit ervaring. Als ik geen doorzetter was geweest, was ik nooit in het onderwijs terecht gekomen, ik had in het 3e jaar van mijn opleiding een stagebegeleidster die erg overtuigd was van haar eigen kunnen en van mijn niet-kunnen. Zij was enorm zeker van zichzelf en ik voelde me daardoor steeds onzekerder, ze beschreef in haar beoordelingen ook altijd wat fout was gegaan (en dan niet op een positieve manier). Achteraf is het allemaal wel goed gekomen (ik heb in elk geval van haar geleerd hoe ik NIET met stagiaires moet omgaan), maar ik heb er nog jaren last van gehad. Ik heb echt hard moeten werken om weer wat meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik neem niet aan dat zij me opzettelijk in de put wilde duwen, maar het klikte niet tussen ons en ik voelde me erg onzeker bij haar.
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor thomas op 07 jul 2004, 14:59

En breken kunnen ze je...

In mijn eerste jaar had ik een mentrix die zo overtuigd was van het feit dat jongens niet bij kleuters konden (en ik moest er gewoon stage lopen) dat ze mij daar echt weggepest heeft. Lessen werden door haar vergeten, ze kon mijn naam niet onthouden, mijn dag bestond uit billen vegen, lijmpotjes vullen etc. Ze wou mij niet in de buurt van kinderen hebben. Want een kleutermeneer dat kon nou eenmaal niet.

Op school heb ik dit veelvuldig aangekaart maar daar deden ze eigenlijk niets. Totdat mijn beoordeling (via de post :'() binnen was gekomen. Ze had het niet met mij overlegd maar meteen opgestuurd want zei ze: Je moet iets gaan doen waarbij kinderen zo ver mogelijk uit jou buurt blijven. Verder hadden we het raport niet besproken. Toen brak de hel los op school. Waarom had ik dat niet eerder gezegd (echt wel heel vaak gedaan, maar oke) en er volgden heeel veel gesprekken met allerlei mensen etc. Mijn mentor daarvoor was heel tevreden geweest, ben actief bij scouting, begeleidde jongeren bij de kerk en dat heeft toen de doorslag gegeven dat ik doormocht ;D. Ze hebben wel geinformeerd, dat vond ik wel weer geod van ze.

Ga zometeen mijn lio in, en verder heb ik alleen maar lovende rapporten gehad.

Door haar had ik wel bijna moeten stoppen. Als ik straks mijn diploma heb, stuur ik haar een kopie op met de mededeling dat ik het toch maar mooi gered heb. :P
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re:slechte stagebegeleiding

Berichtdoor Geoffrey op 07 jul 2004, 15:50

Waarom die moeite, Thomas? Zo'n verstard geval zal dan echt niet ineens denken 'goh, wat goed van die jongen'. Laat haar lekker in haar sop gaarkoken, en stuur alle begeleiders die je wel op een leuke manier begeleid hebben gewoon een leuk kaartje. ;)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

VorigeVolgende

Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast