[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Stage op een Islamitische school

Algemeen - Stage op een Islamitische school

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Algemeen - Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Sunny op 30 nov 2004, 21:12

Over een paar weken begin ik met een nieuwe stage. Deze stage ga ik lopen op een Islamitische school. Ik ben erg blij met deze stage, hiervoor heb ik alleen maar op katholieke en openbare scholen stage gelopen. Ik merk dat veel mensen erg negatief staan tegenover de Islam (door de recentelijke gebeurtenissen), maar ik ben altijd al heel geïnteresseerd in andere geloven en godsdiensten, dus ik vind dit echt een mooie kans om me wat meer in de Islam en het Islamitische onderwijs te verdiepen, en natuurlijk heb ik ook wel vooroordelen, en ik hoop dat deze stage deze enigszins weg kan nemen.
Ik vind het dus wel heel leuk, maar ik weet totaal niet wat ik ervan moet verwachten. Ik heb gehoord dat je op sommige Islamitische scholen verplicht een hoofddoek op moet, en dat sommige lessen in het Arabisch zijn.
Nu sta ik daar natuurlijk voor open, en ik ga binnenkort ook kennismaken, maar toch ben ik benieuwd of er mensen op dit forom zijn die ervaring hebben met het Islamitische onderwijs en of zij er mij misschien iets over kunnen vertellen, of tips kunnen geven.
Alvast bedankt! :)
Avatar gebruiker
Sunny
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 07 okt 2004, 10:33

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Mirja op 30 nov 2004, 22:46

Nou, ik heb hier geen ervaring mee, maar ik vind het voor jou wel een hele speciale ervaring.
Heeft deze school wel vaker stagiaires? En welke groep krijg je? Het lijkt me interessant om je ervaringen te horen wanneer je er geweest bent! Ik hoop dan ook op af en toe een verslagje...
Schooljaar 2008/2009: kleutergroep de apen
Avatar gebruiker
Mirja
Paboforumholist
 
Berichten: 1355
Geregistreerd op: 31 jan 2002, 05:12
Woonplaats: Noord Holland
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Geoffrey op 30 nov 2004, 22:53

[quote author=Cezz link=board=9;threadid=7672;start=0#msg70773 date=1101845578]
Ik heb gehoord dat je op sommige Islamitische scholen verplicht een hoofddoek op moet, en dat sommige lessen in het Arabisch zijn. [/quote]

Ik denk niet dat dit waar is. Je mag niemand verplichten een hoofddoek te dragen en lessen in het Arabisch worden door de Onderwijsinspectie niet toegestaan. Waarschijnlijk zal het wel meevallen. Ik stel me een goede islamitische school voor als het equivalent van een katholieke of protestantse school. Het geloof neemt een belangrijke plaats in, maar het onderwijs staat natuurlijk voorop. :)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Doornroosje op 30 nov 2004, 23:19

De leerkracht zelf is Marokkaans en draagt ook een hoofddoek. Vanaf groep 6 is dit verplicht, jongere kinderen mogen het zelf bepalen. Maar ook in de bovenbouw word er vrij mee omgegaan. De leerkrachten zijn zelf ook niet allemaal verplicht om een hoofddoek te dragen.Dit lees ik net over een school in Alphen....
Dus het is wél verplicht, alleen niet-dragen wordt gedoogd(?)

En ik lees zojuist in een rapport van OCW, n.a.v. een onderzoek op Islamitische scholen, dat op veel scholen de hoofddoek wel verplicht is, en dat dit niet in strijd is met de wet-en regelgeving!!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Yanne op 30 nov 2004, 23:27

Het gaat tenslotte niet om openbare scholen, ze mogen zelf weten wat voor wijze of dwaze eisen ze willen stellen aan leerkrachten. Het is heel gebruikelijk dat Islamitische scholen een hoofddoek eisen van vrouwelijke leerkrachten. Het lijkt me echter dat de pabo geen studentes stuurt naar scholen die dit verwachten. Tenzij je er zelf om vraagt natuurlijk.
groet van Yanne
Avatar gebruiker
Yanne
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 482
Geregistreerd op: 05 apr 2003, 16:47

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Doornroosje op 30 nov 2004, 23:31

Hoofddoek dragen is daar ook voor leerlingen de regel.
Overigens, ik heb hier geen waarde-oordeel over.
Ik vul alleen Geoffs post aan, die dacht dat het niet verplicht gesteld kon worden.
En dat blijkt dus wel te kunnen.

Cezz hoort vanzelf wel wat de verplichtingen al dan niet zijn, en kan dan zelf beslissen of zij hieraan gehoor geeft.
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Yanne op 30 nov 2004, 23:51

[quote author=Doornroosje link=board=9;threadid=7672;start=0#msg70800 date=1101853866]
Hoofddoek dragen is daar ook voor leerlingen de regel.
Overigens, ik heb hier geen waarde-oordeel over.
[/quote]
Ik ook niet hoor, het klonk misschien een beetje raar in mijn vorige post.
groet van Yanne
Avatar gebruiker
Yanne
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 482
Geregistreerd op: 05 apr 2003, 16:47

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Doornroosje op 30 nov 2004, 23:52

Nee hoor, ik dacht dat niet van jou!
Ik dacht dat jij dat van mij dacht......
Zullen wij eens minder gaan denken ;)
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Yanne op 30 nov 2004, 23:59

Nou....
Ik denk wel...
dat het heel raar uit kan pakken als scholen maar van alles kunnen vragen van hun leerkrachten en leerlingen. Dat gaat dan van kledingeisen (meisjes moeten in een rok, bv op een reformatorische school) die m.i. discriminerend zijn tot taken die rolbevestigend kunnen zijn. Kan dat eigenlijk wel? Tenslotte worden deze scholen ook betaald door de regering/ons/de belastingbetaler.
Alle scholen dan maar openbaar?
groet van Yanne
Avatar gebruiker
Yanne
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 482
Geregistreerd op: 05 apr 2003, 16:47

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Sunny op 01 dec 2004, 09:03

Heeft deze school wel vaker stagiaires? En welke groep krijg je? Het lijkt me interessant om je ervaringen te horen wanneer je er geweest bent! Ik hoop dan ook op af en toe een verslagje...

Ja ik geloof dat ze wel vaker stagiaires hebben.
Ik krijg groep 4, en ik zal af en toe een verslagje neerzetten over mijn stage-ervaringen :)

De leerkracht zelf is Marokkaans en draagt ook een hoofddoek. Vanaf groep 6 is dit verplicht, jongere kinderen mogen het zelf bepalen. Maar ook in de bovenbouw word er vrij mee omgegaan. De leerkrachten zijn zelf ook niet allemaal verplicht om een hoofddoek te dragen.

Hmm...mijn mentrix is in ieder geval niet Marrokaans, maar ik weet niet of zij een hoofddoek draagt. Ik zal het wel zien tijdens mijn kennismaking, jullie krijgen uitgebreid verslag!!
Avatar gebruiker
Sunny
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 07 okt 2004, 10:33

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor miek op 01 dec 2004, 09:53

Ik ken iemand die op de islamitische school in Helmond werkt. Zij is zelf niet moslim en hoeft ook geen hoofddoek te dragen. Tot een paar jaar geleden was het wel verplicht om er een te dragen maar dat is dus afgeschaft (en ik persoonlijk denk dat dat ook goed is).

Volgens mij worden de godsdienstlessen daar inderdaad wel voor een deel in het Arabisch gegeven. Maar daar hebben ze ook speciale leerkrachten voor.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor juf an1ta op 01 dec 2004, 13:56

Een van mijn studiegenoten heeft in het 3e jaar stage gelopen op een Islamitische school. Zij vond het wel zwaar. Niet-moslim leerkrachten waren in de minderheid. Zij moest wel een hoofddoek dragen en lange rok en shirt met lange mouwen. Voor de Arabische lessen was een vakleerkracht aanwezig. Zij had vooral moeite met omgang met ouders (m.n. vaders) en de houding van veel van de jongens in haar klas.

Een Islamitische school valt buiten de wet voor onderwijs en mag zelf de regels bepalen. Net als bijvoorbeeld Iederwijsscholen vallen Islamitische scholen buiten de controle van het Min. van Onderwijs. Domeinen en doelen zijn voor dit soort onderwijs bijv. niet opgetekend.
Een hele leuke groep 1/2 van een Montessorischool.
juf an1ta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 11 sep 2004, 18:37
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Groep: 1
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor miekiemousie op 01 dec 2004, 21:09

Lijkt me heel erg interressant om op een islamitische school stage te lopen. Ik heb zelf niet die mogelijkheid, maar wil zeker horen hoe het bij jou verloopt!

Veel succes!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Geoffrey op 01 dec 2004, 21:31

Ik ben geen jurist ofzo, maar was er niet in de wet zoiets geregeld dat je binnen bepaalde grenzen aan mag trekken wat je wil? Ik bedoel... op Christelijke scholen verwachten ze ook niet dat leerlingen allemaal een kruisje dragen ofzo. Het lijkt me onjuist als je echt van iemand gaat eisen dat hij/zij zichzelf kleedt volgens een geloof dat niet eens bij hem/haar past. Tuurlijk, op zo'n school moet je de grondslag wel respecteren, en je ook conformeren aan wat voor de leerlingen gebruikelijk is op religieus gebied. Maar dat geloof zelf actief belijden... ik vind dat je dat niet kan eisen van een leerkracht, zeker niet als dat geloof een minderheidsgeloof is.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re:Stage op een Islamitische school

Berichtdoor Doornroosje op 01 dec 2004, 21:49

Dáárom poste ik dus over het rapport van Het OCW!!
Je vraagt je af wat er binnen de wet geregeld is, terwijl ik daar al antwoord op heb gegeven....
Misschien googelen of zo, kun je zelf eens kijken op de site van het OCW...
Het moge duidelijk zijn dat er ook in Nederland gewoon streng gereformeerde scholen zijn waar de vrouwen verplicht een rok dragen, hoor.
Dit soort eisen conform het geloof zijn niet voorbehouden aan de islam alleen.

Het kruisje en de hoofddoek is een vergelijking van appels met peren. In de bijbel is niet gesproken over het dragen van een kruisje aan een ketting als zijnde verplicht als goed christen, terwijl de Koran moslims wel maant tot het bedekken van lichaamsdelen.
Daarin zit dan ook het verschil, de eventueel verplichte hoofddoek, is dan conform het heilige boek...
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Volgende

Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast