[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Als stagiaire vervangen

Algemeen - Als stagiaire vervangen

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Algemeen - Als stagiaire vervangen

Berichtdoor miekiemousie op 21 feb 2005, 16:28

Vandaag 'problemen' op mijn stageschool. Op een school met 4 leerkrachten (vestiging) twee zieke. Dus nog maar twee leerkrachten over. Eén vervanging snel geregeld door duo. Andere niet. Geen vervanging mogelijk. Uiteindelijk de directeur van de andere vestiging neemt tot half 11 de lessen over, daarna een zwangere leerkracht (werkt nog maar half)
Waar ik van opkeek. Ze hebben als beleid dat er geen stagiaires alleen voor de klas staan. Het is voor mij echt de eerste school waar ze daar ook zo strikt mee omgaan. Viel me op. Zijn er nog meer scholen die dit zo zien en uitvoeren? Ben gewoon effe nieuwsgierig... :roll:
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf Hannah op 21 feb 2005, 16:41

Dat hangt er waarschijnlijk wel een beetje vanaf in welke klas een stagiare zit. Een derde of vierde jaars, zet je eerder alleen voor een klas dan een eerste jaars.
Op zich vind ik het wel een goede zaak om stagiaires geen invalwerk te laten doen. Een stagiare is een stagiare, geen invaller!
Invalwerk is niet makkelijk en als je dat doet terwijl je er nog niet helemaal klaar voor bent en niet helemaal zeker voor de klas staat, kan het zijn dat je met een rotgevoel naar huis gaat. Het lijkt mij niet de bedoeling dat wij onze toekomstige collega's in een lastige positie manouvreren, waardoor ze misschien afknappen op het onderwijs.
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor EstherEnzo op 21 feb 2005, 16:56

Helemaal mee eens Hannah, hoewel het bij ons op school wel voorkomt. Maar dat zijn dan derde jaars studenten die in hun stageklas invallen. Dus niet zomaar voor iedere willekeurige groep gegooid worden en altijd in overleg met de student.
Avatar gebruiker
EstherEnzo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 400
Geregistreerd op: 12 jan 2005, 14:12
Groep: 12
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Anne op 21 feb 2005, 17:09

Als stagiaire heb ik ook alleen maar ingevallen in mijn eigen stageklas; vaak was het dan zo dat mijn mentor voor de andere klas ging. Andere klassen heb ik nooit gedaan.
In het begin van dit jaar heb ik dat zelfs nog zo gedaan. Ik werd maandagochtend wakker gebeld (08.00 uur) of ik groep 4 kon komen doen die dag. Ik had die groep nog nooit gehad, maar wist uit verhalen dat het een hele pittige groep was. Ik heb dus gezegd dat ik best wilde komen, maar dat ik die groep niet wilde doen zonder voorbereiding. Als ik mijn eigen groep (groep 6) kon krijgen, zou ik komen. De directeur kon zich dit helemaal voorstellen en ik kreeg dus groep 6. Mijn mentor had die groep 4 namelijk al wel vaker gehad en dus heeft zij die groep die dag gedaan.
Nu zou ik het denk ik wel doen.....maar omdat ik nu LIO loop geven ze mij eigenlijk automatisch gewoon mijn eigen klas en krijgt mijn mentor die andere klas......
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf Hannah op 21 feb 2005, 17:14

Dat vind ik persoonlijk veel beter. (Hoewel het voor de mentor misschien niet altijd leuk is.) Zelf zou ik daar (als leerkracht) ook voor kiezen. Liever ik voor een "vreemde" klas, dan "mijn" stagiaire. Laat de leraren in opleiding maar lekker voor hun eigen groep staan en zich daarmee bezig houden. Je hebt nog zoveel te leren, en dat gaat het beste in een bekende groep.
Hoewel sommige stagiaires en LiO-ers het best aankunnen om voor de leeuwen gegooid te worden, geldt dit niet voor iederen. En dat HOEFT ook niet! Het is echt zonde als mensen afknappen op het onderwijs, als ze te vroeg te moeilijk (of belastend) werk moeten doen. Dat geldt trouwens niet alleen voor LiO-ers en stagiaires, maar ook voor beginnende leerkrachten. Scholen die tijdens "de nieuwe" gelijk de moeilijkste klas geven, omdat niemand anders die groep wil :evil:
juf Hannah
PABOforum Peuter
 
Berichten: 184
Geregistreerd op: 11 aug 2004, 23:21

Berichtdoor miekiemousie op 21 feb 2005, 19:05

Ik was benieuwd naar de reacties. Ik had vandaag in eerste instantie verwacht dat ze zouden vragen of ik mijn eigen groep wilde draaien. (ik ben 3e jaars en dit is op mijn vorige stage meerdere malen voorgekomen) Ik had hier ja tegen gezegd en ook geen problemen mee gehad. Ik weet dat dit makkelijk moet kunnen bij deze groep. Het verbaasde me eigenlijk dat dit gewoon niet gedaan werd op mijn stageschool. Het is zeker goed dat ze er zo tegenover staan, maar het viel me gewoon op. Nu moet ik dit alweer bijschakelen, want ik ben net gevraagd om halverwege (kwart voor 2) morgenmiddag alleen mijn eigen stagegroep te draaien. Mijn mentor moet namelijk halverwege de middag weg i.v.m. een begrafenis.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Talleke op 21 feb 2005, 19:14

Mijn mentor (vorige stageklas, groep 8) kwam een keer ziek op school voor een gesprek en zou daarna naar huis gaan. Ze heeft mij op het hart gedrukt geen 'ja' te zeggen als de directeur zou vragen of ik wilde vervangen. Ik ben tweedejaars deeltijd en was op dat moment 2 dagen in die groep geweest. Intussen weet ik dat die klas nooit goed reageert op invallers, dus ik ben blij dat ik er toen niet voorgezet ben. Gedeeltes van de dag heb ik dit later trouwens wel gedaan.
Een klasgenootje van mij wordt om de haverklap gevraagd in te vallen (in allerlei klassen, ook op dagen dat ze eigenlijk stage loopt). In eerste instantie voelde ze zich gevleid, nu heeft ze het gevoel dat de school het wel makkelijk vindt om haar te vragen. Ze wordt er overigens ook niet voor betaald....
Avatar gebruiker
Talleke
Columnist
 
Berichten: 177
Geregistreerd op: 12 maart 2003, 15:55
Woonplaats: ergens in Zuid-Oost Brabant
Groep: 3
Schooltype: Cluster II
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf_miriam op 21 feb 2005, 19:14

Ik sluit me bij iedereen hier aan. Gelukkig heb ik het nooit meeegemaakt. In mijn LIO was dat trouwens ook vastgelegd, dat bij ziekte mijn mentor zou gaan vervangen en ik de 'eigen' groep zou hebben.
Op zich denk ik dat 3e en 4e jaars gemakkelijk hun 'eigen' groep kunnen draaien, maar dan moet je je daar wel op voor kunnen bereiden.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor miekiemousie op 21 feb 2005, 19:23

Mijn mentor (vorige stageklas, groep 8) kwam een keer ziek op school voor een gesprek en zou daarna naar huis gaan. Ze heeft mij op het hart gedrukt geen 'ja' te zeggen als de directeur zou vragen of ik wilde vervangen. Ik ben tweedejaars deeltijd en was op dat moment 2 dagen in die groep geweest. Intussen weet ik dat die klas nooit goed reageert op invallers, dus ik ben blij dat ik er toen niet voorgezet ben. Gedeeltes van de dag heb ik dit later trouwens wel gedaan.
Een klasgenootje van mij wordt om de haverklap gevraagd in te vallen (in allerlei klassen, ook op dagen dat ze eigenlijk stage loopt). In eerste instantie voelde ze zich gevleid, nu heeft ze het gevoel dat de school het wel makkelijk vindt om haar te vragen. Ze wordt er overigens ook niet voor betaald....

Dit herken ik ook van een klasgenootje. Zij had de eerste keer meteen ja gezegd, terwijl ik toen voorzichtig was. Ze werd om de haverklap gevraagd en in een andere groep geplaats. Op een gegeven moment wilde ze niet meer en dit heeft ze gezegd en waarom. Toch erg scheve gezichten en ze mocht opeens 'niks' meer.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Geoffrey op 21 feb 2005, 19:24

Ik begon pas in het vierde jaar met invallen, en ook nog alleen toen ik genoeg punten had om mijn LIO te lopen (dan mág je dat ook wettelijk gezien doen). Ik kreeg daar ook een vergoeding voor, dus dat was wel mooi. Ik heb vooral ingevallen in mijn eigen klas, en heel af en toe in groep 7-8 (een middagje ofzo). Maar het blijft wel een verschil of je nu invalt als stagiair of als echt leerkracht. Ik heb dit schooljaar een paar keer ingevallen, en dan sta je er als afgestudeerd leerkracht toch wel heel anders voor dan als stagiair. :)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor tine op 21 feb 2005, 20:06

Maar het blijft wel een verschil of je nu invalt als stagiair of als echt leerkracht. Ik heb dit schooljaar een paar keer ingevallen, en dan sta je er als afgestudeerd leerkracht toch wel heel anders voor dan als stagiair. :)

Wil je dit eens toelichten? Want ik ben wel benieuwd... ik heb als lio-er niet anders gedaan dan als afgestudeerde..
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor Geoffrey op 21 feb 2005, 20:12

Ik vond het gevoel erbij gewoon heel anders. Als stagiair ben je nog niet helemaal volleerd, en ben je vaak nog een beetje aan het zoeken hoe alles moet in zo'n invalklas. Gedurende je LIO krijg je daar steeds meer zekerheid in, en als je je diploma hebt, dan bén jij echt de invalmeester of juf. Tja, misschien is dat heel persoonlijk. :)
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor tine op 21 feb 2005, 20:27

Het voelt inderdaad anders!
Maar als afgestudeerd leerkracht vind ik ook niet dat je al volleerd bent.. Ik heb pas één keer ingevallen hoor, maar onzekerheid, en het zoeken hoe bepaalde zaken gaan in een klas, was bij mij niet opeens over!

wat ik vooral zo geweldig vond, is dat je voor vol wordt aangezien. Dit had ik niet tijdens mijn Lio, maar tijdens het invallen wel. Ze zijn blij dat je komt invallen, gaan er van uit dat alles goed gaat, je staat er gewoon!


Maar goed, ik was even nieuwsgierig, en ben offtopic geraakt.
tine
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 536
Geregistreerd op: 13 nov 2003, 16:04
Woonplaats: de Liemers, bij Arnhem.

Berichtdoor Juf Lianne op 23 feb 2005, 14:44

Het is vast een beetje raar om dit te lezen, maar ik val ook in als er leerkrachten plotseling ziek worden of een afspraak hebben. Ik loop drie dagen in de week stage en doe de opleiding spw-basisonderwijs. Ze vertrouwen mij volledig en word ingezet in groep 1 t/m 7, omdat ik daar nu ook stage loop en ik alle kinderen ken.

Vandaag ben ik nog een uur in groep 3 geweest, omdat hun eigen juf eerder weg moest. Ik heb een les spelling en schrijven gegeven. Vanaf vorige week geef ik elke week groep 5 zelfstandig verkeer. Ik mag dus best veel invallen en heb hier ook geen enkel probleem mee. Ik leer hier juist alleen maar van, omdat je veel moet improviceren.
Juf Lianne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: 20 apr 2004, 20:07
Woonplaats: in Drenthe
Groep: 6
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 5
Functie: Vanaf febr. lio-stage

Berichtdoor Juf Marjol op 24 feb 2005, 20:30

Bij ons op school mogen alleen de LIO stagiaires invallen, en dan alleen in hun eigen groep wanneer de leerkracht ziek is, of elders moet vervangen. Dit vind ik heel goed, want ik vind het onverantwoord om een stagiaire voor een klas te zetten die ze helemaal niet kennen!
Juf Marjol
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 24 feb 2005, 20:01

Volgende

Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten