door vlinders op 20 sep 2006, 18:54
Ik herken het probleem, wanneer je ieder onjuist geschreven woord gaat verbeteren blijft er niets van het hele lesje over. Zeer frustrerend en de motiverend voor zo'n kind. Ik heb de kracht in de beperking gezocht en heb met de betreffende kinderen afgesproken dat zij 1 regel/zin (later in het jaar meer) helemaal foutloos proberen te schrijven. Deze regel kijk ik na op overschrijffouten, de rest van het lesje niet. Wel kijk ik het lesje na op het uitvoeren van de opdracht; gaat het b.v. om het onderstrepen van de doewoorden en gaat dat verkeerd dan geef ik dat wel aan.
Ik denk niet dat het zinvol is voor zo'n leerling om een hele les op overschrijffouten na te gaan kijken. Ik denk dat het wel zinvol is om deze leerlingen zich te laten focussen op de lesinhoud zelf en het correct schrijven van een klein gedeelte van de les. Dat vraagt meer dan genoeg van deze leerlingen en de kans van slagen is groter. Succes ervaringen werken effectiever dan rode strepen, of niet??
wat niet kan, is nog nooit gebeurd.