Tja, ik zou bij voorkeur niet iemand pas van de PABO voor groep 3 zetten als zijn of haar eerste echte klas. Ik vind het echt bikkelen, je hebt veel tijd nodig om alles te doorzien, de signaleringen van het dyslexieprotocol uit te voeren, handelingsplannen daarop te schrijven. Kinderen bijv. andere manieren van schrijven aan te leren als blijkt dat hun motoriek nog niet zover is. Maar wat ik het allerlastigste vind is het vooruitzien wat de doelen door de loop van het jaar zijn, waar ik precies op welk moment naar toe werk (natuurlijk weet ik het in grote lijnen, maar hoe laat ik kinderen die verder zijn vast vooruitwerken (dan moet ik het al in detail weten), oude methode VLL, niet gedifferentieerd) en ook welke acties ik kan zetten op achterblijvers op verschillende gebieden.
Ik geloof best dat ik het aardig doe, na half jaar afgestudeerd eerst half jaar hogere groep en nu groep 3, maar denk dat ik het volgend jaar al weer veel beter zou doen en het gevoel heb kinderen nu toch wat te kort te doen.
Essentieel vind ik wel het contact met mijn duo, zodat we veel kunnen afstemmen en bedenken. Als fulltimer als eerste baan groep 3 lijkt me een hell of a job.