Hoi Joke,
Het is eigenlijk voor 2 leerlingen, broer en zus van elkaar.
De oudste (meisje, 6 jaar) is HB en beelddenker, gaat naar groep 3.
De jongste (jongen, 4 1/2 jaar) is mogelijk HB en een extreme beelddenker
(was ook daardoor moeilijk te testen) en gaat (weer) naar groep 1.
Tot een jaar of 4 zijn alle kinderen beelddenkers.
Alle mensen worden als beelddenker geboren.
Immers, een baby kent nog geen woorden. Tot vier jaar zijn alle kinderen min of meer beelddenkers. Ze denken voor het grootste deel in beelden en gebeurtenissen. Langzaam ontwikkelt het taaldenken zich en wordt het beelddenken procentsgewijs wat kleiner.
Na het tiende jaar stopt dit proces. Er zijn mensen die dan een voorkeur blijven houden voor het beelddenken: de beelddenkers!
Tot het tiende levensjaar dus, kunnen er nog veranderingen optreden, kan men sturen en begeleiden. Hoe eerder beelddenken (h)erkend wordt, hoe beter het kind begrepen wordt... thuis en op school!
Quote van:
http://www.bureaubezem.nl/Beelddenken/beelddenken.htmMijn oudste zoon neigt ook zeer sterk naar beelddenken en naast dat ik probeer de instructie daar op aan te passen, probeer ik hem ook wat meer taaldenken te leren. Want in zijn schoolloopbaan is het wel handig als hij het taaldenken ook beheerst, omdat daar veel meer gebruik van wordt gemaakt.
@Marlen: als jij het hebt over een kind van 4,5 dat een extreme beelddenker is vraag ik me af waar je dat op baseert. Op die leeftijd is het taaldenken net een beetje aan het ontwikkelen. Vrijwel alle kinderen van die leeftijd zijn (nog) beelddenkers. Naast het inspelen op het beelddenken kun je denk ik ook heel goed proberen om het taaldenken een beetje extra te stimuleren. Hetzelfde geldt m.i. trouwens voor een kind van 6. Daarbij is het hele beelddenken-taaldenken nog in ontwikkeling en kan er nog wel een beetje gestuurd worden.
Wat ik hier schrijf neemt niet weg dat ik ook zie dat er voor beelddenkers extra maatregelen genomen moeten worden. Maar probeer het beelddenken niet als totaal vaststaand gegeven te zien, zeker niet bij zulke jonge kinderen.
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.