door Juf Pip op 22 aug 2007, 11:41
Vorig jaar hebben wij de methode Hier en daar aangeschaft en ik ben erg positief erover!
De leerlingboeken vind ik goed geillustreerd en eenvoudig geschreven (bij ons belangrijk, omdat ik werk met veel allochtone leerlingen), de verwerking is ook relatief eenvoudig.
Zelf kies ik inderdaad voor een les per week, gesplitst in ongeveer een half uur instructie (bij les 1, 3 en 4) en een half uur zelfstandige verwerking. Na de instructie neem ik even de vragen met de leerlingen door, zodat ze weten wat de bedoeling is. Het maken van de vragen is een onderdeel op de weektaak, dus dat kunnen ze zelf indelen tijdens één van de zelfstandig werk-uren.
Voor de topo heb ik gekozen voor een iets andere aanpak dan die in de methode voorgeschreven staat. De kinderen vullen zelf de kaart in en nemen die aan het eind van het hoofdstuk mee naar huis om te leren voor de toets. In de toets komt echter alleen maar de basisstof topo aan de orde, dus twee weken later krijgen de leerlingen nogmaals een topotoets; nu ook met de plusopgaven erbij. Deze toets maak ik zelf en ik verwerk daarin ook vragen, zoals in het topoboek, bijvoorbeeld: welke stad ligt het noordelijkst?, welke rivier is het langst? etc. (dus niet alleen maar plaatsen leren).
Succes ermee in ieder geval!