door Marieker op 11 nov 2007, 19:56
Ik weet niet of je er iets aan hebt, omdat ik ten eerste al denk dat de les al is geweest, en ik ten tweede niet precies weet wat je voor les gaat geven (hebt gegeven), maar wellicht leuk voor een andere keer of voor iemand anders.
Bij woordpakketten en 'lastige letters' doe ik wel eens het spel 'de koning houdt wel van ... maar niet van ...'
De kinderen moeten er achter zien te komen waarom de koning nu wel van het ene en niet van het andere houdt. En dat is dan omdat hij wel woorden met een x wil, maar geen woorden waar geen x in zit. Het is het leukst om de woorden wel een beetje bij elkaar te laten passen. Je zegt dus bijvoorbeeld:
De koning houdt wel van xylofoons, maar niet van trompetten.
De koning houdt wel van iets extra's, maar niet van iets minder.
De koning houdt wel van saxofoons, maar niet van een piano.
De koning houdt wel van een mixer, maar niet van een klutser
enz enz enz, waarbij je dus de woorden uit het woordpakket gebruikt.
Om het visueel te maken schrijf ik wel eens de woorden op het bord.
Als een kind denkt te weten waarom de koning wel/niet van iets houdt mag hij NIET de regel verklappen, maar moet zelf een voorbeeld geven.
Wanneer dit voorbeeld klopt is het kind natuurlijk heel blij, want het is nog steeds geheim voor de rest! Als een groot deel van de klas het door heeft, of je woordpakket op is laat je een leerling vertellen wat ervoor zorgt dat de koning het wel/niet leuk vindt.
Vooralsnog in al mijn (stage- en inval-)klassen een groot succes!