Het ligt er een beetje aan hoever ze al zijn met breuken. Ligt de nadruk nog op het inzichtelijk maken van breukgetallen dan is het werken met concreet materiaal aan te raden. Bijvoorbeeld ontbijtkoek eerlijk verdelen (3 van de vier delen 3/4, 6 van de 8 delen 6/8). Je laat kinderen in groepjes van verschillende samenstelling de ontbijtkoek eerlijk verdelen en koppelt dit aan breukgetallen. Hetzelfde kan bijvoorbeeld met pepernoten, snoepjes etc. , een groepje krijgt 9, 12 of bijvoorbeeld 18 pepernoten. Zwarte piet zegt dat alle kinderen 1/4 deel van de pepernoten op mogen eten, de kinderen moeten dus het juiste deel apart leggen. Is het goed dan mogen ze het snoepgoed daadwerkelijk opeten, motiveert enorm is mijn ervaring
Natuurlijk kan je dit soort lessen zo uitgebreid maken als je zelf wilt.
Het werkblad voor de les ontbijtkoek verdelen en nog meer ideeën staan op onderstaande link:
http://www.webklik.nl/lesidee/breuken