door fruity op 01 dec 2007, 16:18
Rekenactiviteit voornamelijk groep 2 voor het aanleren van oneven en even getallen. 1,3,5,7,9 in je hoofd tellen en de even getallen hardop en daarna andersom. Vinden de kinderen erg leuk om te doen. Verder het tellen van voorwerpen, doortellen vanaf 3, wat komt voor/na..., het wegen van verschillende materialen, etc.
Typisch voor groep 1 wat ze moeten beheersen:
Vormen: - vierkant, cirkel, driehoek, rechthoek
Classificeren:- groeperen met concreet materiaal
-seriëren op 1 kenmerk
-groeperen op soortnaam; bijv. alle kleding bij elkaar
Hoeveelheden vergelijken:- aangeven waarvan er veel of weinig zijn (met concreet materiaal)
-concrete voorwerpen tot 10 vergelijken op aantal
-begrippen; meest, minder, evenveel, minder, meer
Tellen:- telliedjes
-tellen tot 10 en terugtellen van 5 naar 0
-rangtelwoorden tot 5
-begrippen eerste, laatste
Meten en wegen:- vanuit het eigen lichaam; wie is groter, kleiner, kleinst, grootst
-verhoudingen; wat is groter een huis of een slak
Typisch voor groep 2 om te beheersen:Vormen:- bol, blokje, dakje, kubus, halve kubus, bouwstenen, paaltje
-mozaïekfiguren naleggen
-reeksen afmaken
-complexe figuren analyseren
Classificeren:- sorteren op grond van 2 eigenschappen
-rangschikken /serieren op meerdere kenmerken
-probleem oplossen van meerdere kenmerken; welke hoort er niet bij
Hoeveelheden vergelijken: - hoeveelheden tot 10 vergelijken op aantal
-leg meer of minder blokjes dan er fiches zijn
-eenvoudige rekenhandelingen met concreet materiaal samenvoegen, verdelen, splitsen
-eenvoudige rekenhandelingen op papier; samenvoegen, verdelen, splitsen
Tellen:- doortellen vanaf een willekeurig punt
-eerste, middelste, laatste
-onzichtbare eenheden tellen
-bewust maken van het verschijnsel constantie (hoeveelheden blijven gelijk als je er niets aan toegevoegd, ook al leg je ze steeds anders neer)
Meten en wegen:- lengte en gewicht schatten
-meten met een zelf gekozen maat
-meten met een standaard maat
Schooljaar 2016-2017 start ik pas na de voorjaarsvakantie (verlof) als 'hip-hopper' in de school voor 2 dagen (begeleiding aan verschillende kinderen geven)