Beoordeling van een spreekbeurt:http://www.jufnaomi.nl/les.php?les=beoo ... preekbeurtBeoordeling van een opstel. Deze tekst vond ik op internet in een blog van een ict-juf:
Opstel
Ik vind opstellen beoordelen een crime.
Ik snap meestal wel de bedoeling van de schrijver.
Dus een onvoldoende valt er nooit.
Is dat eerlijk?
De methode van mijn school maakt zich er met een jantje-van-leien vanaf:
"ter beoordeling van de docent" mompelt de handleiding verontschuldigend.
Ik zou eigenlijk liever een leerlijn hebben, zoals 6 traits+1.
Het voordeel van 6 traits is dat het ook als leidraad bij beoordeling kan dienen:
1. idee: is de boodschap/het thema verbrokkeld of leidt het verhaal naar de conclusie
2. organisatie: de structuur van het verhaal, inleiding, alinea's en conclusie
3. toon: in hoeverre lukt het de lezer te betrekken in het verhaal
4. woordkeus: het gebruik van doorsnee woorden of juist woorden die de verbeelding aanspreken
5. zinsbouw: van niet lopend tot melodieus, goede dialogen
6. taalgebruik: spelling en interpunctie, waarbij het summum is: grotendeels correct
7. presentatie: niet verplicht
6 Traits werkt als een ladder: je gebruikt het om te kijken waar je ontwikkeling zit,
en kijkt of je de volgende vaardigheid kunt bereiken.
Beoordeling van een werkstuk:http://www.cmo.nl/smo/smo_fd.htmlOp deze site vind je uitgewerkt hoe je een scriptie (=werkstuk) moet maken. Aan de hand van deze tips kun je dus ook beoordelen.
Geef bijvoorbeeld elk onderdeel een bep. waarde en tel die waardes bij elkaar op tot een cijfer of beoordeling.
(Er staan ook tips voor een spreekbeurt, misschien kun je die op dezelfde manier gebruiken.)