Je kunt bij opgaven als "deel van het geheel" M&M's verdelen. Wanneer ze het juiste aantal van het totaal hebben gevonden mogen ze de M&M's daadwerkelijk opeten. (kan natuurlijk ook met minder ongezonde snoepjes en of stickers).
Aangezien het groep 8 is zijn de aantallen waarmee je werkt waarschijnlijk vrij groot, je kan er dan voor kiezen om bijvoorbeeld 5 M&M's te geven wanneer het antwoord goed is.
Groepje 1 mag 1/6 van de 18 M&M's opeten, groepje 2 1/4 van de 24 etc. (Welke groepje mag het meeste opeten?)
Verder zou je voor de "laagniveau" kinderen breuken inzichtelijk kunnen maken door bijvoorbeeld ontbijtkoek te gaan verdelen. Elk groepje krijgt een stuk ontbijtkoek van verschillend formaat. Groepje 1 mag 1/4 deel van de koek opeten, groepje 2 1/4 deel van een ander formaat koek etc. Kinderen gaan dan inzien dat 1/4 deel niet altijd even groot hoeft te zijn. Ook kan je natuurlijk verschillende breukgetallen gebruiken, 1/8 1/6 1/3 etc.
Verder kan je breuken inzetten bij andere vakgebieden zodat breuken meer betekenis krijgen voor de kinderen. Bijvoorbeeld bij handvaardigheid zaag 1/3 deel van de plank af, schilder 1/2 deel van de plank etc.
Hier nog meer ideeƫn:
http://www.webklik.nl/lesidee/breuken