...Een pestprotocol heeft de MR afgewezen, omdat het te beperkt is. Wat je niet moet doen is niet zo boeiend. Het gaat om wat je wel moet doen als je een conflictje hebt met een ander kind. En hoe een docent dat begeleidt......
Off topic misschien
:
Een pestprotocol is officieel een document waarin staat wat er van de leerkracht (en de school) verwacht wordt en hoe er gehandeld wordt als er sprake van pesten is.
Een pestprotocol is dus niet rechtstreeks bedoeld voor kinderen (indirect natuurlijk wel), maar voor ouders, leerkracht, school en als het leed helaas al geschied is.
We hebben het er hier op het forum wel vaker over gehad, dat je in de klas kunt werken met wat er wel van je (de leerling) verwacht wordt. Wij noemden dat hier een anti-pestprotocol, maar je kunt er natuurlijk ook een 'leuke(re)' naam voor verzinnen.
Een positieve formulering van allerlei regels die pesten kunnen voorkomen. Een soort 'recept' hoe je handelt ten opzichte van elkaar. Dit wordt mooi gepresenteerd en door de leerlingen ondertekend.
Wij besteedden hier altijd tijd aan in de eerste schoolweek (opstellen met de klas en handtekening zetten), omkleed met allerlei sociale en emotionele 'spelletjes' om elkaar beter te leren kennen, waarderen en te accepteren.
Ik vind (als ouder) wel dat als er gepest wordt dat de ouders van beide partijen dit ook te weten moeten komen.
...............
Zeker niet off topic! Bij het pestprotocol moeten de ouders ingelicht worden. Zowel van pester als van de gepeste leerling.
Hun rol is hierbij heel belangrijk en een serieuze zaak als er gecorrigeerd moet worden, zeker als we willen dat het gepest ophoudt en dat willen we natuurlijk allemaal.