door miekiemousie op 17 mei 2008, 20:22
De krijtjes van Joke...
De wedstrijd van de gekleurde krijtjes.
In groep 3 moest ik om de dag een nieuwe letter aanleren en heb daarvoor een idee uit de handleiding verwerkt tot een spel, genaamd De wedstrijd van de gekleurde krijtjes.
Regels:
Er zijn een paar regels aan verbonden: je mag niet rennen, je mag iemand niet wegduwen, je mag niet hinderen, eerst moet iedereen een beurt gehad hebben (als je nog niet geweest bent mag je niet door de klas roepen, wel je vinger opsteken) en je mag niet expres iemand overslaan.
Het 'spel':
Eerst verzonnen we met elkaar zo veel mogelijk woorden waarin die letter voorkwam.
Die woorden schreef ik kriskras over het hele bord.
Daarna pakte ik twee verschillende kleuren krijtjes (bv. paars en groen).
Ik gaf aan een kind het paarse en aan een ander kind het groene krijtje en dan kon de wedstrijd beginnen. Op het bord werd daarmee om de betreffende letter een cirkeltje gezet. Als je dat gedaan had liep (!) je naar een ander, gaf het krijtje en ging dan zelf zitten. Als je al een keer met paars aan de beurt geweest was en je kreeg oranje was dat geen probleem als iedereen al een beurt gehad had.
(Handig in kleine groepen!)
Als alle letters omcirkeld waren, gingen we met elkaar tellen. Met het paarse krijtje gaf ik een streep door elke paarse letter en we telden met elkaar hoe vaak hij omcirkeld was. Met het groene krijtje deed ik hetzelfde en zo kon je bepalen welk krijtje gewonnen had. Bij een even aantal woorden was het natuurlijk ook mogelijk dat er een gelijkspel uit kwam. Dit heb je zelf enigszins in de hand door het aantal woorden in de gaten te houden.
In hogere groepen zou je dit spel kunnen toepassen om woorden met ei en ij, ou en au, ie en ei etc. nog eens in spelvorm te oefenen. Nu gaat het op tijd. Bedenk dan samen met de groep voor beide oefenletters evenveel woorden (uit de woordpakketten o.i.d.), bv. 10 met ei en 10 met ij. Het krijtje dat het eerst alle letters heeft gevonden, heeft gewonnen. Even afspreken welk signaal je geeft om het spel te laten stoppen.
Tip: zorg dat de woorden zo hoog staan dat iedereen erbij kan. Als ze gebruik moeten maken van opstapjes e.d. werk je ongelukjes in de hand.)
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)