creamiddag groep 6-8

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

creamiddag groep 6-8

Berichtdoor koelkast op 02 okt 2008, 17:30

Hallo allemaal,

Afgelopen jaar hebben we als bovenbouw-collega's elke vrijdagmiddag creamiddag gedaan, allerlei onderdelen, kinderen enthousiast en gemotiveerd, kortom, leuk!
Niet over alles waren we enthousiast, zoals over inschrijven op onderdelen, wisselen van onderdelen, onderdelen verplicht of niet, beoordelen van werkstukken wel of niet,
maar vooral ook over praktische dingen zoals spullen klaarzetten, hulp van ouders, en opruimen samen met de kinderen. Vooral dat laatste kwam vaak op de 'goede' kinderen neer die alles wel wilden doen. En: waar laat je de niet-afgemaakte werkstukken waar ze nog mee verder willen?

We hebben takenkaartjes gemaakt, maar niet iedere keer had je dezelfde taken, dus dat werkte ook niet zo. Wat organisatie betreft kan er dus wel wat beter!
Nu hebben we bedacht om af en toe 3x een vrijdagmiddag achter elkaar te crea-en om de werklast wat te verminderen. De kinderen zijn alweer enthousiast, wij zijn wat terughoudender vanwege de eerder genoemde dingen, dus vooral de organisatie.

Wie kan me eens een lichtje geven over bijv. de manier waarop er bij jouw op school een creamiddag wordt gedaan? Ideeën over wat te maken, heb ik genoeg, maar nu nog de organisatie. Wie helpt me eens op weg?
koelkast
PABOforum Baby
 
Berichten: 37
Geregistreerd op: 31 okt 2004, 19:09

Re: creamiddag groep 6-8

Berichtdoor JufSabine op 02 okt 2008, 17:43

Hoi wij hebben ook van die middagen, alleen dan door de hele school.
Alle leerkrachten krijgen van de commissie een lijst met wie wat doet en hoeveel kinderen er bij mogen. De leerkrachten delen dan de kinderen in.
Deze lijsten gaan dan naar de commissie, die vult dan de kinderen per onderdeel in zodat er voor iedere activiteit een overzichtslijst is wie er komt.
Dit ging de laatste keer goed omdat iedereen zich aan de aantallen hield, voorheen waren er wel eens collega's eigenwijs en schreven dan meer kinderen erbij.
Afgelopen maandag hebben we toevallig zo'n middag gehad, omdat het nu om een thema ging binnen het project hebben we per gang gewisseld ook op dezelfde wijze en dat werkte prima.
Wie weet heb je er iets aan!

Groetjes Sabine
JufSabine
PABOforum Peuter
 
Berichten: 56
Geregistreerd op: 08 jul 2007, 13:33
Groep: 8
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht

Re: creamiddag groep 6-8

Berichtdoor juffie35 op 09 nov 2008, 18:44

Hoi

Wij zijn dit jaar ook begonnen met creamiddag. Dit is voor de groepen 5 t/m 8. We zijn een kleine school dus de groepen zijn niet zo groot.
Het klaarzetten gebeurt altijd door een collega en mij. Dat is inderdaad een hele klus. Meestal zetten we alles al op donderdagmiddag op de kast van het betreffende lokaal. Op vrijdag tussen de middag zetten we de rest klaar. Het opruimen is inderdaad altijd een probleem. Ik hoop altijd maar dat de ouders de boel opruimen.
Ik maak me daar niet zo druk om. De kinderen hebben het naar hun zin gehad. Ze hebben even een ontspanningsuurtje gehad.
Op de andere dagen moeten ze keihard werken.
De kinderen vinden de activiteiten niet altijd leuk. dat kan ook niet anders. Vaak vraag ik de kinderen wat ze zelf heel leuk vinden.

De kinderen kunnen zich inschrijven en dat gaat heel soepel. Bij elk onderdeel geef ik aan hoeveel kinderen er bij kunnen. Dat doet mijn collega ook zodat er bij elk onderdeel evenveel kinderen zitten uit beide groepen. Wie de laatste keus heeft, heeft de volgende keer de eerste keus. Dat gaat ook goed. Daarvoor hoef ik geen lijst te gebruiken, de kinderen weten dit zelf wel.

Heb jij nog leuke ideeën voor mij?????

Gr Gertine
juffie35
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 09 nov 2008, 18:05
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: creamiddag groep 6-8

Berichtdoor Brit op 09 nov 2008, 18:58

Wij hebben ook van zulke middagen. Erg gezellig!

Bij ons is de organisatie iets anders:
iedere leerkracht bedenkt 3 a 4 activiteiten
kinderen mogen kiezen waar ze willen aanschuiven, de hoeveelheid stoelen geeft aan hoeveel plek er is
ze mogen wachten tot er plek is, ze mogen meerdere activiteiten doen
zodra de middag begint gaan de kinderen rondlopen en kijken waar ze willen knutselen
we maken ook een aantal tafels met gezelschapsspellen voor kinderen die niet heel lang willen knutselen
iedere leerkracht regelt enkele ouders die helpen bij het knutselen (en het opruimen)
gemaakte knutsels worden naar de eigen klas gebracht waar een plek is aangewezen als bewaarplaats

het kost zo niet veel voorbereiding, kinderen mogen kiezen en zijn enorm enthousiast en het opruimen gaat ook heel gemakkelijk.

variatie die ook erg succesvol is geweest:
kinderen uit groep 8 en 7 bedenken de knutselopdrachten, doen de voorbereiding en begeleiden de jongere kinderen


groet Brit
5 dagen juf van groep 4!
Brit
PABOforum Peuter
 
Berichten: 62
Geregistreerd op: 02 maart 2007, 20:38


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten