Het herfstverhaal van Miekee (
viewtopic.php?f=44&t=19710&hilit=kabouter ) leent zich erg goed als poppenkastspel, maar zou ook kunnen worden uitgebreid voor drama. Kortom, het is een mooie basis om hiermee alle groepen zelf aan de slag te laten gaan.
In een poppenkastspel is het handig als er maar twee poppen in het verhaal voorkomen. Misschien kunnen jouw opdrachten voor de groepen het verhaal tot een groot geheel uitbreiden, waardoor jullie met de hele school een opvoering kunnen maken.
OB: Als drama kun je het uitbreiden met allerlei komische situaties: dieren die ergens aan vastgeplakt zitten als ze door het bos lopen, dieren die dan gered moeten worden door weer andere dieren, dieren die helpen met plakken, dieren die lijm of plakband gaan halen omdat de lijm/ het plakband op is, dieren die ondeugend zijn en misschien alles weer los gaat trekken, jonge dieren die met een (reuze(n))nietmachine aankomen zetten enz.
Door er allerlei dieren in mee te laten spelen met slechts een paar woorden of regels als tekst en bv. een masker op is succes verzekerd.
In de MB kun je misschien nog iets met de dieren van de Fabeltjeskrant die hun avonturen in dit bos beleven. Lekker met Willem Bever: hup daar is Willem met de waterpomptang erbij. Hij wordt erbij geroepen om in dit bos de boel eens even in orde te maken. Maar ja, dat lukt natuurlijk niet.
Of fabels. Kijk eens op:
http://www.kinderverhalen.nl/In de BB zou je fabels van Jean de la Fontaine kunnen laten uitwerken, zoals de raaf en de vos
http://www.beleven.org/verhaal/de_raaf_en_de_vos , de wedstrijd van de haas en de schildpad, de ijverige mier etc., maar ook de verhalen van bv. Anansi (meer van deze tijd) of zelf een Anansiverhaal bedenken
Kijk ook eens op
http://www.leerkracht.nl/show?id=17053 voor informatie, doorverwijzingen en ideeen
Ja, ik zie het wel zitten. Maar ja, jij moet het doen ...