Als je niet consequent bent (en je schrijft daar zelf al over) moet je nooit aan een bepaald beloningssysteem/ strafsysteem beginnen.
Je doet altijd kinderen te kort, waardoor je steeds meer kinderen tegen je in het harnas jaagt.
Complimenteer wie het goed doet, dat is de beste manier! Maar dat zal niet altijd werken. Er zal een grens gesteld moeten worden.
Bespreek met de kinderen wat zij eerlijk vinden/ wat jij eerlijk vindt, bv. 1 waarschuwen, want 2 of 3 keer verplichten je ertoe een administratie bij te houden!
En leg uit dat alles tijd kost, tijd die op een veel leukere manier besteed kan worden.
Niet op het bord werken, dan zit iedereen er weer op te letten en gaan ze roepen als het naar hun gevoel oneerlijk is of ze gaan op anderen letten om jou te helpen.
Leg op je bureau waarbij je werkt een aantekenblad o.i.d.: Eén keer waarschuwen is echt maar één keer waarschuwen.
Ook als ze beweren het NOOIT meer te zullen doen.
Schrijf ELKE naam van het kind op dat je gewaarschuwd hebt en de volgende keer is het BINGO.
(Als het daarna niet meer nodig was geef je zo'n kind aan het eind van de morgen/middag natuurlijk even een compliment. Fijn dat .....)
Evalueer aan het eind van de morgen, geef complimenten over wat er goed ging en zeg waar we de volgende keer nog even op gaan letten omdat dat nog minder goed ging.
Elk systeem kost tijd. Tijd die je op een leuke manier had kunnen besteden. Maak dat de lln. duidelijk.
Laat zien dat er tijd overblijft voor leuke dingen door aan het eind van de dag, van de week iets extra's te doen (weekafsluiting met spelletjes, kopje thee en wat lekkers o.i.d.) of neem er even de tijd voor tussen twee lessen in. Het hoeft maar zo weinig tijd te kosten en de lln. hebben weer volop energie. Ik denk aan Tarzan uit Energize II of aan de douchedruppel. Lekker even bewegen, zelfs even schreeuwen mag (bij Tarzan) en ze kunnen er weer tegen.
Zulke klassen (alle klassen!) hebben dat nou eenmaal nodig.
Kijk ook eens even bij
http://www.onderwijz.nl voor een ontspannend spelletje van een paar minuten.
Doe even een drama-activiteit van een paar minuten, bv. het opbelspel (desnoods verwerkt in je reken- of taalles of als inleiding)
Hoe? Nou bv. Je hand als telefoon (of een 'echte') Hallo, ik zou graag even met ........ spreken. Fijn dat u me even door wilt verbinden. Triiing.
Ja hallo, spreek ik met de verkoopster van de supermarkt. U spreekt met ....... Ik heb een groot probleem. Er ontwikkelt zich een gesprek: ik heb twee groepen: 23 + 26 lln. en ik wil trakteren. Maar ik heb geen idee hoeveel koekjes ik moet kopen. Kunt u me even helpen?
Tip: begin altijd met een enorm simpele opdracht, zodat niemand overvallen wordt als hij/zij de telefoon aan moet nemen. Een moeilijke opgave kun je altijd overlaten door om de chef te vragen die veel van ........ afweet. Dan komt het kind aan de beurt dat het zelf wel wil.
Spreek ook even af dat ze het gesprek door mogen geven. Zo maar moeten antwoorden is voor sommige kinderen erg bedreigend of moeilijk (bv. een ADD' er kan hiermee problemen hebben)
Als ze het antwoord niet weet: kunt u me dan even doorverbinden met de chef of de cheffin? (Er is altijd wel iemand die het wel weet)
Of het aanbelspel: je loopt naar iemand toe en je belt aan. (In dit geval mogen ze er iemand bijroepen, de buurvrouw, vader, moeder o.i.d.) Het rekenprobleem/ taalprobleem, of wat dan ook, verwerk je erin. Maar het eerste probleem heeft altijd een hele lage drempel, zodat niemand bij voorbaat bang wordt als hij de beurt krijgt.
(Zorg wat opdrachten klaar te hebben, zeker als het bij een les moet passen (lesvoorbereiding!), maar ook voor zo maar even tussendoor.)
Laat iemand ook jou eens even bellen. Je bent dan net niet degene die ze dachten te hebben, moeten dus anticiperen op de situatie, dat activeert die hersenen even.
Deze praktijkproblemen in de vorm van snoepjes, koekjes, geld begrijpen ze vaak veel beter dan de theoretische som. Ze zijn meteen wakker.
Ongeconcentreerde kinderen roepen altijd (zonder geluid): Boei me en je hebt me!
Het zijn nog steeds jonge kinderen die in zijn voor een spelletje.
Pak een post-it briefje op iemands rug en laat hem erachter komen door vragen te stellen
-welk getal erop het briefje staat. Waar hoort dat getal op de getallenlijn?
-welk beroep hij heeft.
-speel pictionary op het bord (door een belangrijk ding uit de nieuwe les te laten tekenen--> Daar gaan we het nu eens over hebben/daar gaat de nieuwe les van ...... over.)
Durf jezelf te laten gaan en je krijgt alle lln. met je mee!
Straf niet steeds de groep door de leuke dingen te schrappen. Laat zien dat ze er meer van krijgen als jij trots bent op de groep.
Tenslotte ga je aan de slag met Kids Skills als er een of een paar notoire overtreders overblijven.
Je laat inzien dat ze een nieuwe vaardigheid nog moeten leren en dat jij en iedereen in de klas daarmee wil helpen. Ga er volgens de regels van Kids' Skills dan ook voor:
http://www.praxisbulletin.nl november 2008 Geen beloningssysteem in de vorm van stickertjes.