thema kabouters ook voor midden-bovenbouw?

Hier is alles bespreekbaar rondom het thema herfst.

Moderator: Anne

thema kabouters ook voor midden-bovenbouw?

Berichtdoor kikki35 op 08 sep 2009, 09:56

Wij willen door de hele school thema herfst gaan doen. Nu leek het me leuk om thema kabouters te pakken, maar is dit iets voor de boven en middenbouw en wat kunnen de activiteiten zijn?
Bedankt alvast!
kikki35
PABOforum Baby
 
Berichten: 49
Geregistreerd op: 16 okt 2007, 12:58
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema kabouters ook voor midden-bovenbouw?

Berichtdoor Demy op 08 sep 2009, 19:18

Ja, ik denk dat het opzich ook kan voor de midden-bovenbouw.
Het ligt er een beetje aan wat voor activiteiten er zijn.
Voor de bovenbouw zal dat al snel moeilijker worden, want sommige kinderen zullen het misschien kinderachtig vinden.

Een activiteit:
Een kabouterpad/kabouterspeurtocht uitstippelen.

Groetjes,
Demy
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: thema kabouters ook voor midden-bovenbouw?

Berichtdoor bovenbouwjuf op 08 sep 2009, 20:12

Ik zou voor de oudere kinderen kiezen voor herfstlessen die bij hun leeftijd passen: een regenmeter maken en testen, een windmeter maken, spinnen zoeken en hun naam opzoeken enz. Gebruik je leertijd nuttig en effecient. Kabouters bestaan niet. Ik zou het zonde van de onderwijsleertijd vinden om aandacht te besteden aan "verzonnen" dingen. Of je moet het al in het thema sprookjes verwerken en de kinderen kaboutersprookjes laten schrijven en een toneelstuk schrijven en uitspelen voor de kleutergroepen.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: thema kabouters ook voor midden-bovenbouw?

Berichtdoor Robje op 08 sep 2009, 22:36

Inderdaad bovenbouwjuf! We moeten geen themaatjes door gaan trekken die geen nut hebben. Ik zie me die puntmutsen al introduceren in groep 8... Door leerlingen en ouders wordt je dan als leerkracht toch niet meer serieus genomen?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: thema kabouters ook voor midden-bovenbouw?

Berichtdoor Anita op 09 sep 2009, 19:07

Ook mijn reactie inderdaad. Het werken met thema heeft als doel de kinderen betrokken te krijgen bij de activiteiten, maar ik ben bang dat dit met een thema als kabouters juist averechts werkt. De reactie zal al snel zijn dat het kinderachtig is en dan is het zonde van al je werk.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: thema kabouters ook voor midden-bovenbouw?

Berichtdoor ottenheim op 10 sep 2009, 10:32

Theoretisch moet het kunnen natuurlijk. Kijk naar het boek van de kabouters van Rien Poortvliet en het zit vol met humor en fantasie. Geweldige aanknopingsmogelijkheden voor alle vakken.
Ik vraag met alleen af waarom we kabouters met herfst associëren. Ik zie de link niet zo. Als ik aan herfst denk dat denk ik als bioloog aan het klaarmaken voor de winter of de laatste oogst binnenhalen. Dieren trekken weg of gaan in winterslaap. Planten verliezen hun bladeren en gaan in winterslaap. Hoe overleeft een narsis de winter? en een madeliefje / paardenbloem. Hoe zouden wij de winter overleven als we geen huizen hadden, of kleren?
Thema Help ons de winter door: lessen over het roken van vlees en vis, het wekken van potten, jam maken sap persen. Appels en peren opslaan. Pekelvlees en droge worst. Zuurkool en rookworst is niet voor niets winterkorst. Dat kon je goed houden.
Ik sla wat op hol. :)
veel plezier met je thema
Mart
ottenheim
PABOforum Peuter
 
Berichten: 63
Geregistreerd op: 10 sep 2009, 09:57
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: thema kabouters ook voor midden-bovenbouw?

Berichtdoor Joke op 13 okt 2009, 10:13

kabouter - paddenstoel - herfst :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Seizoen: Herfst

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten