Leerlingvolgsysteem Sporen

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Leerlingvolgsysteem Sporen

Berichtdoor Charllottee op 12 okt 2009, 22:52

Hallo allemaal!

Ik moet voor een opdracht van school het lvs Sporen onderzoeken.
Ik kan hier niks over vinden op internet.

Kent iemand dit of hiermee gewerkt?

Groetjes Charlotte :teacher:
Avatar gebruiker
Charllottee
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 18 sep 2008, 18:19
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4

Re: Leerlingvolgsysteem Sporen

Berichtdoor Joke op 13 okt 2009, 09:55

Het woord 'Sporen' zegt mij niets, sorry. Kun je hier iets meer over vertellen?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerlingvolgsysteem Sporen

Berichtdoor Charllottee op 16 okt 2009, 07:33

Dat is eigenlijk het probleem, ik heb ook geen idee verder.
Ik heb een docent van school al gemailt, maar die mailt niet terug :(

Vandaag nog maar even op school zoeken.

Maar toch bedankt!

Groetjes Charlotte
Avatar gebruiker
Charllottee
PABOforum Baby
 
Berichten: 4
Geregistreerd op: 18 sep 2008, 18:19
Groep: 6
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4

Re: Leerlingvolgsysteem Sporen

Berichtdoor EliseHuij op 01 nov 2010, 08:51

Hoi Charlotte,
ik ben voor school bezig geweest met een opdracht waar het over leerling volgsystemen ging.
In de reader die ik daarbij ontving stond het volgende:

Sporen is ontwikkeld door Stichting Pedagogiekontwikkeling 0-7 en gebaseerd op de kindvisie van Reggio Emilia.
Doel: Het algemene doel van Sporen is het leggen van een basis voor een volwaardige maatschappelijke participatie van kinderen en volwassenen door het stimuleren van een integrale, brede ontwikkeling van jonge kinderen in een leergemeenschap waarbinnen naast kinderen en leerkrachten ook ouders actief participeren. Daarnaast beoogt Sporen het realiseren van een onderzoekende attitude bij de leidsters/leerkrachten ten aanzien van de (leerprocessen van de) kinderen en van de ouders en hun culturele achtergrond.
Doelgroep: Het VVE-programma Sporen is ontwikkeld voor kinderen van tweeënhalf tot zes jaar en hun ouders. Sporen is ook gericht op leerkrachten als intermediaire doelgroep.
Aanpak: Sporen is een educatief programma met een open, kindvolgend curriculum. Het curriculum sluit aan bij wat de kinderen in de groep beweegt en bij hun ontwikkelingsbehoefte. De leerkrachten ontwikkelen het curriculum zelf. Sporen biedt hiervoor een samenhangend documentatiesysteem (inclusief een kindvolgsysteem), een op de praktijk toegesneden pedagogische systematiek, een intensieve overlegstructuur, structurele begeleiding en ondersteuning van leerkrachten door een beeldend kunstenaar (atelierista) en een pedagoog (pedagogista), een landelijk Sporen Expertisecentrum en een netwerk van scholen die met Sporen werken.
Naast het open curriculum werken zij ook met een gestructureerde praktijk in de klas. De kinderen werken per dagdeel ten minste anderhalf uur taakgericht in kleine groepen aan onderwerpen die hen bezighouden.
Het pedagogisch-educatieve concept van actief en gezamenlijk onderzoeken (problem solving) legt de nadruk op multimodaal representeren (verschillende manieren van symbolisch representeren) en op het reflecteren op de leerprocessen door de kinderen en de leerkrachten. Het programma wordt gekenmerkt door een contextgebonden uitwerking met diversiteit als uitgangspunt, is sterk gericht op het leggen van verbindingen (onder andere tussen de activiteiten van dag tot dag, tussen school en thuis, tussen kinderen onderling, tussen ontwikkelingsgebieden) en werkt met doorlopende onderzoeksactiviteiten over een langere periode. Daarnaast vindt er ook communicatie met de hele groep plaats: voorlezen, dansen, zingen en verhalen vertellen staan dagelijks op het programma. Sporen heeft intensieve en frequente oudercontacten en -activiteiten.
Materiaal: Voor elke locatie die met Sporen werkt, wordt een passende pedagogische systematiekbundel samengesteld waarin afspraken, organisatie, hulpmiddelen, criteria, randvoorwaarden en dergelijke zijn vastgelegd. Daarnaast is er een programmabeschrijving waarin onder andere een beschrijving van de werkwijze is opgenomen.
Uitkomsten: Nederlandse effectstudies Er zijn geen studies voorhanden. Sporen is erkend door Erkenningscommissie Jeugdinterventies (op 25/09/2007) op theoretische gronden.
Een uitgebreide beschrijving van Sporen is te vinden op de website http://www.pedagogiekontwikkeling.nl

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Groetjes, Elise
EliseHuij
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 01 nov 2010, 08:47
Groep: 6
PABO jaar: 3

Re: Leerlingvolgsysteem Sporen

Berichtdoor Joke op 01 nov 2010, 09:07

Super dat jij hier antwoord op wist. Ik was erg benieuwd naar de betekenis. Bedankt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast