hoi, ik zoek nog leuke ideetjes bij het thema sokken. Ik zou deze graag in een verhaallijn plaatsen, dus ook inleidingen, impressies en dergelijke zijn welkom
Hieronder zal ik alvast mijn ingevingen meegeven:
IMPRESSIE:
-Inleiding met sokhandpop
-Waarneming van sokken (sokken, enkelkousen, kniekousen, teensokken, broekkousen, beenverwarmers,panty’s, …)
-De juf heeft koude voeten, ze doet haar schoen uit enhaar dikke teen komt piepen. Hebben de kleuters ook gaatjes in hun sokken?
KNUTSELEN:
- Wasmachine maken
- Sokpopjes maken
- Schilderen met sokken
- Draadjes knippen en op sokken plakken
- Gaatjes stoppen (dichtnaaien)
KRINGSPELEN:
- Doe verschillende soorten schoenen in een vuilniszak. Zet de andere schoen van het paar op de tafel. Haal een schoen uit de zak maar zorg dat de kinderen de schoen nog niet zien. Beschrijf wat voor soort schoen het is. Herkent een kind de schoen dan mag hij of zij deze van de tafel afpakken. Klopt het?
- Contactspel jules zijn stinkvoeten
- Spel: welke sokken horen bij elkaar
- Spel: van wie zijn deze sokken
- Spel: welke sok is weg?
- Kringspel: sokje leggen, niemand zeggen
-
OOL:
-Wassen van kleren en sokken
- Wat maakt het beste schoon? Wat is het verschil tussen zeep, wasmiddel, afwasmiddel? Wat geeft het meeste schuim?
-Wassen: kleuren sorteren
-Grote en kleine sokken (voor poppen) sorteren op grootte
-Allerlei dingen in het verhaal worden anders gebruikt; een kam is een harkje en een sok een muts. Verzinnen van een andere functie voor een voorwerp.
-Kringgesprek : wat gaat nog meer per paar? Waar heb je er twee van?
- Kringgesprek : wat heb jij weleens gevonden op straat / op het plein?
-Lezen van etiketten in kleding
-Sorteren van sokken (dezelfde zoeken) en samen ophangen aan een waslijn
-Kleding en andere voorwerpen ophangen aan de waslijn van groot naar klein, breed naar smal, licht naar donker,…
-Hoe kan je zoveel mogelijk ophangen met zo min mogelijk wasknijpers?
-Kijken wat de maat is van een kledingstuk
Verhalen:
- Jip en janneke: sokkenwas
- De gelukssokken
- Muis: wassen
- Van wie zijn die sokken
- De sok van lientje
- Kleine ezel
- Eerlijk waar
Hoeken:
- Wasdraad met verschillende soorten kousen aan: de kleuters moeten de kousen volgens opdrachtenkaartjes hangen
- De klas hangt vol met sokken: aan het plafond, de kasten, venster,…
- Huishoek : uitbreiden met teil, strijkplank, doekje voor Lientje, groene sok, maskers van kat,muis en vis. • Bouwhoek : bouw iets waarvandaan je goed kunt turen • Zandtafel : verstoppen van voorwerpen in het zand. Maak er een schatkaart bij. (bij het verhaal ‘de sok van lientje’)