Heb jij je wel eens voorgesteld wat een HB-leerling (IQ (vanaf ca.) 130)op een school moet doen samen met lln. met een IQ van 70?
Denk je dan dat een paar uurtjes in de plusklas dit kunnen oplossen?
Denk je dat er dan nog een kans is om aan hun behoeftes te voldoen? Wie geeft die tweede taal erbij, Spaans bijvoorbeeld of Latijn, als uitdaging? Jij?
Wat doe je als deze lln. op kleuterleeftijd al alles kunnen lezen? Hoe ga je daarmee om als ze in groep 3 samen met dyslectische lln. zitten, die nog moeizaam bezig zijn het verschil tussen b en d te ontdekken? Voor normaal begaafde lln. is het al moeilijk om aan hun trekken te komen als een deel van de groep de boel afremt. Ga jij werken met 8 niveaus in een combinatieklas om elke lln. te bieden wat hij nodig heeft? Denk je echt dat het haalbaar is voor de gemiddelde leerkracht aan zoveel verschillende niveaus hulp te bieden? Hoe verder de grens naar beneden wordt uitgediept, hoe groter de behoefte wordt om deze lln. op een eigen school te kunnen bieden waar ze echt behoefte aan hebben. En geloof me, de meeste leerkrachten zouden dit - ook met hulp - niet aankunnen. Ze hebben zelf de vermogens simpelweg niet.
Die laten de HB'er het eerst vallen, want 'hij begrijpt het toch wel', nu eerst even die andere ll. want die gaat zich misdragen als hij niet geholpen wordt, zijn achterstand wordt toch al steeds groter.
Wil je dan ook nog weten waarom ik er achter sta? Omdat ik in de toekomst kijk van een wereld die zichzelf ten gronde aan het richten is. Bronnen uitputten en de wereld vergiftigen. Als Nederlanders zouden we een stommiteit begaan om zo'n grote hoeveelheid vermogen aan verstand te laten verschrompelen tot middelmatige denkertjes, die al vroeg geleerd hebben dat ze beter hun hoofd niet boven het maaiveld kunnen uitsteken, omdat ze dan in de problemen komen.
WÃj komen in de problemen als we wat de natuur ons biedt aan onverwacht hersenpotentieel niet benutten nu het nog kan. Straks, als de hele wereld naar de knoppen is, zijn we van deze mensen afhankelijk, want zij kunnen met hun onnavolgbare gedachtesprongen ons misschien van de ondergang redden. Wij moeten dat stimuleren, niet afremmen.
Maar omdat toe te geven, moet je zelf toegeven dat je te kort schiet en dat is voor veel mensen, zeker mensen uit het onderwijs, niet makkelijk.
........... Maar je mist wel een belangrijk onderwerp Joke, namelijk inclusief onderwijs. Het verkleinen van speciaal onderwijs en de leerlingen uit het speciaal onderwijs naar het reguliere basisonderwijs verplaatsen....
In dit verband zou Passend onderwijs op zijn plaats zijn. Met het traject passend onderwijs wordt gestreefd naar een passend onderwijsprogramma voor alle leerlingen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Het ziet er naar uit dat de huidige situatie wat betreft de positie van het SBO onder Passend Onderwijs zal worden voortgezet. De 2%-regeling blijft zeer waarschijnlijk gehandhaafd. Ook liggen er kansen voor het SBO om zich verder te ontwikkelen en te positioneren binnen het SWV en de regio.
Naar verwachting gaat de harmonisatie van de rugzakken in het SBO door.
Onduidelijk is nog of de geplande bezuinigingen tot 2012 door zullen gaan.
Lees Rouvoets brief hierover:
Zelfs met een demissionair kabinet gaat dit nog door.