Kikkerdril in de klas

De zonnige en feestelijke periode van het jaar. Wat doe jij er in de klas aan?

Moderator: Anne

Kikkerdril in de klas

Berichtdoor JS_ op 12 apr 2010, 17:15

Hallo!
Ik loop stage in groep 1/2. Ik wil vrijdag graag kikkerdril meenemen voor in de klas, zodat de kleuters dit kunnen onderzoeken.
Ik heb al wat leuke lessen gevonden, maar voor een stageopdracht van OJW moet ik rekening houden met de ontwikkeling van kinderen.
( Hiermee bedoelen ze welke denkbeelden hebben de kinderen over de werkelijkheid (conceptcartoons), hoe verloopt de ontwikkeling van tijdsbesef bij kinderen, hoe ontwikkelt het ruimtelijk denken bij kinderen, etc,.)
Met kleuters is dit best lastig omdat dit allemaal nog niet voldoende ontwikkeld is.

Kan toch iemand mij helpen een leuke onderzoeksles te bedenken over kikkervisjes, waarin dit naar voren komt?
Ik wil ook gebruik maken van het 5 stappenplan, en ik wil beginnen het aquarium afgedekt in het midden van de kring te zetten.
Ook las ik op een site dat ze een groeimeter/kalender hadden gemaakt om hierop het groeiproces van kikkerdril naar kikker aan te tonen, iemand idee hoe ik dit kan maken??

Alvast bedankt!
JS_
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 06 jan 2009, 15:29
Woonplaats: Arnhem
Groep: 4
PABO jaar: 3
Functie: Student

Re: Kikkerdril in de klas

Berichtdoor Robje op 12 apr 2010, 18:37

Misschien heb je iets aan het boek "kikker" van Marc de Bel... Daarin staat het groeiproces beschreven. Aangezien het een prentenboek is, heb je al een soort "groeimeter"/tijdbalkje van kikkerdril naar kikker.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Kikkerdril in de klas

Berichtdoor moimoi op 12 apr 2010, 20:13

Zorg er wel voor dat je kikkerdril hebt, die gevangen mag worden!
Ik begrijp dat t super is voor kinderen om echt kikkerdril te zien, maar toch...
Als ik mijn buurkinderen met vele schepnetten in de vijvers zie vissen, dan heb ik toch wel medelijden met die duizenden kikkers die niet geboren zullen gaan worden...
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kikkerdril in de klas

Berichtdoor Joke op 13 apr 2010, 09:10

N.a.v. het boek van Robje ("Kikker" van Marc de Bel) zou je een kringgesprek kunnen houden, waarin een onderzoek naar het echte kikkerdril wordt uitgelokt:
Denk je dat het dril morgen al uitgekomen is? Denk je dat de kikker(s) morgen hun staart al kwijt zijn? En zo laat je de lln. de tijd ervaren die een kikker nodig heeft om kikker te worden. Zullen we morgen eens gaan kijken (vanmiddag, als je thuis gegeten hebt, als je 1 nachtje geslapen hebt, morgen, overmorgen, gisteren, eergisteren toen ik het kikkerdril meebracht. Vraag de kinderen eens of zij zelf een idee hebben om hun onderzoekingen 'vast te leggen', misschien hebben ze zelf wel een goed idee, het hoeft niet allemaal perfect te zijn, een zelfbedachte manier van noteren is heel goed om met tijd bezig te zijn.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kikkerdril in de klas

Berichtdoor JS_ op 14 apr 2010, 18:45

Dank je wel voor jullie reacties!
JS_
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 06 jan 2009, 15:29
Woonplaats: Arnhem
Groep: 4
PABO jaar: 3
Functie: Student


Keer terug naar Seizoen: Lente / Pasen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast