Bevo kijkvragen?

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Bevo kijkvragen?

Berichtdoor heaven7 op 17 mei 2010, 11:19

Ik heb een Bevoles gegeven op stage maar nu heb ik achteraf dus pas te horen gekregen dat ik beschouwingsmateriaal had moeten laten zien aan de kinderen met kijk of beschouwingsvragen. Ik heb het boek 'Laat maar zien' van J van Onna voor mijn neus liggen en heb het internet al afgestruind maar kan werkelijk niet vinden wat dat precies inhoudt. Kan iemand mij helpen?

Even een korte toelichting; de les betrof het zelf ontwerpen van een Noordpoollandschap en het beschouwingsmateriaal wat ik had kunnen laten zien zijn bijvoorbeeld foto's van echte Noordpoollandschappen en/of dieren die er voorkomen.
heaven7
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 22 maart 2010, 13:31
Groep: 6
PABO jaar: 1

Re: Bevo kijkvragen?

Berichtdoor Ingrid88 op 17 mei 2010, 15:12

Wat ik me nog kan herinneren van de lessen handvaardigheid op de pabo bedoelen ze met beschouwingsvragen en kijkvragen, vragen over het materiaal. Dus wat zie je op de plaat, hoe hebben ze dat getekend, wat vind je ervan, enz. enz. Het gaat er dan om dat je kinderen bewust laat kijken naar het materiaal. Dus niet zomaar wat leuks laten zien, maar kinderen er echt iets van te laten leren.

Succes ermee!
Ingrid88
PABOforum Baby
 
Berichten: 28
Geregistreerd op: 01 maart 2010, 21:20
Groep: 12
Schooltype: Interconfessioneel
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht en ICT coach

Re: Bevo kijkvragen?

Berichtdoor Sowieso op 17 mei 2010, 16:30

Gerichte vragen gaan vaak over beeldaspecten (zoals kleur, vorm, materiaal, textuur, structuur etc.) Hier kun je zelf prima een leuke kijkeijzer over maken. Als je een digitaal bord hebt kun je zelfs een complete powerpoint maken, met beeldmateriaal en daarbij behorende vragen.
Als je echt diep er op in wilt gaan kun je eens wat opzoeken over 'de brillen van parsons'. Hier worden allemaal fases/brillen beschreven met manieren van kijken.

Succes!
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Bevo kijkvragen?

Berichtdoor miekiemousie op 17 mei 2010, 18:22

Ik heb een oudere versie van Laat maar zien, maar ik denk/hoop dat het nog wel klopt.
Hoofstuk 4 gaat over orientatie. Hierbij gaat het begin van je les, waar gaat het over.
IN 4.2.3. gaat het over een kijkwijzer. Hier wordt heel duidelijk in uitgelegd wat kijkvragen zijn. Je kan hier ook heel veel voorbeelden vinden.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Bevo kijkvragen?

Berichtdoor heaven7 op 20 mei 2010, 12:48

Ontzettend bedankt voor jullie hulp! Ik heb het boek nog even goed doorgelezen en daar staat inderdaad alles in. Fijn!
heaven7
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 22 maart 2010, 13:31
Groep: 6
PABO jaar: 1


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten