Oorspronkelijk is het bedacht om er talen mee onder de knie te krijgen, maar tegenwoordig wordt het ook gebruikt om bijvoorbeeld rekenen, spelling of zaakvakken mee te oefenen. Kinderen leren de stof door "actief" bezig te zijn.
Elk kind krijg een kaartje en daarop staat iets wat het vorige kind heeft gedaan en wat jij dan moet doen.
Voorbeeld:
Als iemand roept āAF!ā dan
ren je naar het bord, klop je erop en ga je weer zitten.De kaartjes zijn door elkaar uitgedeeld, dus niemand weet van te voren wanneer hij aan de beurt is. Stel dat jij op het bord hebt geklopt en weer gaat zitten, dan heeft iemand anders op zijn kaartje gezien:
Als iemand op het bord klopt, dan
doe je je armen in de lucht en klapt 3 x in je handen.Om de beurt voert een leerling een opdracht uit.
Als het goed gaat, dan is het echt hilarisch! De kinderen vinden het echt ontzettend leuk. Ze leren om goed op elkaar te letten, maar het is ook een manier van 'acteren'. De kinderen voeren een opdracht uit, terwijl iedereen naar ze kijkt! Best spannend voor sommige kinderen dus. Maar door de relaxte sfeer gaat dat heel goed!
Het is natuurlijk leuk om verschillende kaartjes te hebben, want als je een serie kaartjes eenmaal gedaan hebt weten de kinderen precies welke opdracht er daarna volgt en dat is juist zo spannend.
Dit is een voorbeeld:
http://lesidee.web-log.nl/files/reis-om-de-wereld-1.pdfBegrijp je het een beetje?