Ik heb op de Pabo, vlak voordat we de LiO ingingen een gast-college gehad van een directeur van een grote basisschool. Hij vond deze colleges nodig omdat zijn nieuwe leerkrachten altijd klaagden over dat de pabo hierin tekortschoot.
Eén van de belangrijkste tips die hij gaf was:
Relativeer nooit
Zijn uitleg: Kind kan slecht rekenen en doet alles fout wat er maar fout kan gaan. Zeg dan niet: Het rekenen gaat niet goed, maar...... sommige kinderen zijn nou eenmaal beter in taal dan in rekenen..
De ouders onthouden vaak alleen maar de goede dingen uit een gesprek; dan heb je weinig kans dat je een oplossing kan gaan zoeken samen met de ouders voor het probleem (want meester/juf zei dat het goed ging).
En van hem mochten we ook nooit beginnen met: "Heeft u punten die u wilt bespreken?" want dan loop je het risico dat zÃj die 10 minuten vol praten zonder dat je er tussen komt.
Terwijl ik daar juist mee móést beginnen op m'n LiO (beleid van school ofzoiets)