Groep 7 lessenserie Peter en de wolf

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Groep 7 lessenserie Peter en de wolf

Berichtdoor juf suus op 05 jan 2011, 22:49

Iedere vrijdag hebben wij bij ons op school Creamiddag. De komende 4 vrijdagmiddagen ga ik met mijn groep ( 7) aan de slag met muziek, de 5de middag presenteren de bovenbouwgroepen aan elkaar waar ze de afgelopen weken aan hebben gewerkt.
Ik wil heel graag een lessenserie doen rondom Peter en de Wolf.
Ik ga gebruik maken van deze Site: http://grotesmurf.madscience.nl/music/peter1.htm

Daarnaast heb ik in de kerstvakantie het verhaal van Peter en de wolf opgenomen op DVD.
Dit filmpje duurt een half uur.

Iemand nog suggesties hoe ik mijn lessen uit kan breiden. Ik zou de kinderen graag iets in groepjes willen laten doen. Ik dacht er zelf aan om de kinderen een sprookje te laten kiezen en dit met muziek te laten uitbeelden. Maar ik zie nog niet echt voor me, hoe ik dit wil aanpakken. Iemand suggesties of andere lesideeën rondom dit thema.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Groep 7 lessenserie Peter en de wolf

Berichtdoor juf suus op 06 jan 2011, 12:34

Ondertussen heb ik op de leermiddelen database ook een werkblad gevonden. Dit werkblad ga ik aanpassen.

En op deze site staat een bouwplaat: http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... OP01:03857
Iemand nog verdere ideetjes, tips, verwerkingen, websites?
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Groep 7 lessenserie Peter en de wolf

Berichtdoor Joke op 06 jan 2011, 17:35

Ik heb de lessen niet doorgelezen, dus misschien vermeld ik het dubbel:

Als het om een creamiddag gaat zou ik deze lessen uitwerken vanuit verschillende disciplines die met de creativiteit te maken hebben en weinig of geen werkbladen, maar juist dingen ermee doen die met drama, tekenen/schilderen, muziek (muziekinstrumenten), misschien wel kunst, dans en handvaardigheid te maken hebben.
Maar dat hangt er ook van af wat jullie doel is natuurlijk.
Wij hadden in dit kader het 'luisteren naar muziek' als onderdeel. Tijdens dit luisteren mochten ze tekenen wat ze voelden, dachten etc. bij (alleen) deze muziek.
Wat er getekend of geschilderd wordt hangt er natuurlijk ook van af of de leerlingen wel of niets van het muziekstuk afweten, dus m.a.w. het tijdstip waarop deze opdracht gegeven wordt. Ook kun je dit mooi presenteren als een soort PP of tentoonstelling aan het eind van de lessencyclus, waarin de lln. ook kunnen aangeven waarom ze dit of dat getekend hebben.
Misschien na wat informatie over de betekenis van kleuren m.b.t. gevoelens, maar ook warme en koude kleuren, zou je er een teken- of schilderles bij kunnen geven.
Ook apart: monochroom schilderij. Werken met 1 kleur (en zwart en wit om nuances met die kleur te verkrijgen).
Of zo iets, de persoon ís het instrument. Afbeelding Gemaakt door groep 4
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron