door juf suus op 27 apr 2011, 16:53
Het onderwerp is breuken schrijf je, maar bedoel je dan breuken vereenvoudigen, breuken optellen en/of aftrekken, breuken plaatsen op een getallenlijn?
Laat nog even weten wat je lesdoel is, dan kunnen wij gerichter met je meedenken.
Ondertussen schieten mij wel wat ideetjes te binnen waar je wat mee kan.
- Laat de kinderen lekker actief bezig zijn door een spel met ze te spelen. Plak post it briefjes op de hoofden van de kinderen met daarop verschillende breuken en laat ze (of door iemand) in de goede volgorde gaan staan.
- Ik heb kaartjes met breukenraadsels, als je het leuk vind om die te gebruiken moet je mij even een mailtje sturen met je emailadres.
-
Het volgende spel is ook erg leuk om te spelen. Ik heb het spel ooit eens gevonden op het forum ( volgens mij van Robje). Ik citeer letterlijk
De inleiding die me is bijgebleven van een stagiaire, was die van een doorsnee rekenles... De (saaie) rekenles begon ze met een rekenspel; in powerpoint had ze een paar dia's gemaakt met telkens 6 sommen erop (hadden te maken met de rekenles). Met je tafelgroepje moest je de sommen z.s.m. oplossen, had je ze allemaal opgelost dan mocht er iemand naar het bord rennen en op de volgende dia klikken. Het groepje met de meeste goede sommen had gewonnen. (Als je niet snel genoeg rekende dan was het scherm al doorgeklikt door een ander voor je alles op kon lossen.) Supersimpel, maar het wedstrijdelement bracht de kids helemaal in de mood om lekker snel de sommen er doorheen te jassen!