Ik zit nu in het tweede jaar van de pabo en ik blijf het moeilijk vinden om eigen leerdoelen te formuleren.
Aan ons wordt altijd gevraagd wat je leerdoel is en hoe je dat wilt bereiken.
Ik vind het moeilijk om te bepalen wanneer een leerdoel precies goed is om binnen één of twee lessen te bereiken. Daarnaast heb ik ook altijd moeite met het bedenken van de manier waarop ik mijn leerdoel wil bereiken.
Ik wil bv. heel graag meer met mijn mimiek en houding doen voor de groep, zodat ik de aandacht van de leerlingen langer vasthoud (ik doe dat niet, omdat ik vaak gespannen voor de groep sta).
Nu is dat natuurlijk een erg vaag en ruim doel, dus dit wil ik opsplitsen in meerdere kleine doelen. Op school noemen wij bovenstaande een leervraag (hoe kan ik ervoor zorgen dat ik ontspannen voor de klas sta en daardoor meer met mijn mimiek en houding kan ‘spelen’?) en door verschillende leerdoelen kun je die leervraag aan het einde van de periode beantwoorden. Maar dan vind ik het dus weer moeilijk om dat op te splitsen. Wat is een goed leerdoel dat aansluit bij de leervraag? Welke stappen moet ik ondernemen?
Eigenlijk wilde ik hier nu nog een heel stuk typen over wat ik er allemaal moeilijk aan vind, maar dat vind ik moeilijk om te omschrijven.
Ik loop gewoon in het algemeen altijd vast bij mijn leerdoelen.
Hebben jullie gewoon wat algemene tips, maar misschien ook tips gericht op wat hierboven staat?
Het klinkt misschien allemaal een beetje vaag, maar dat is het voor mijzelf ook...