Hallo,
Morgen geef ik mijn praktijk asessment les aan groep 4.
Ik wil graag met groep 4, naar aanleiding van een verhaal over flessenpost, een brief met hen gaan schrijven.
Ik twijfel echter nog een beetje over de opzet van mijn les.
Of ik deze op de juiste manier heb aangepast aan het niveau van groep 4.
Ze zijn nu aan het leren dat je elke nieuwe zin begint met een hoofdletter en elke zin eindigt met een punt.
Ik zou graag een aantal tips / tops van jullie willen ontvangen.
Mijn les zal er als volgt uit komen te zien:
1. Ik start met een verhaal over kinderen die flessenpost hebben gevonden.
2. Ik besteed kort, ca. 2 min., aan het vragen aan de kinderen wie er zelf wel eens flessenpost heeft gevonden of weggestuurd. Als hier geen reactie op komt, zal ik deze vragen stellen m.b.t. een brief sturen / ontvangen
3. Dan zal ik op het digibord een voorbeeldbrief laten zien. Deze brief zal tevens dienen als voorbeeld en een handvat voor de kinderen.
4. Ik zal de eerste 3 á 4 zinnen samen doen met de kinderen zodat ze een beetje een idee krijgen van waar de hoofdletters en de punten moeten komen te staan.
5. Ik laat de voorbeeldbrief op het bord staan en de kinderen gaan zelfstandig verder met het schrijven van hun eigen brief
6. De kinderen die klaar zijn met hun brief, mogen de zee tekenen waarin hun flessenpost zal drijven.
Hieronder staat de voorbeeldbrief die ik wil laten zien op het digibord:
1. Voor wie schrijven we?
2. Wat schrijven we?
3. Waarom schrijven we?
De datum ( 7 november 2011) en plaats (Dronten)
(3 regels overslaan)
Hallo.
(1 regel overslaan)
Mijn naam is …….. Ik woon in Dronten en ik zit in groep 4 van basisschool de Flevosprong.
Ik ben …. Jaar.
Op school werken wij aan een les over flessenpost.
Wij willen met onze klas proberen of dit echt werkt.
(hier mag je nog zelf wat extra tekst schrijven, als je dat wilt)
Als u deze brief vindt wilt u dan een brief terug sturen?
Ons adres is:
Basisschool de Flevosprong.
T.a.v. Groep 4
Barrage 2
8252GW Dronten
Bedankt.
Groetjes (je eigen naam)
Er zit een jongetje in mijn stage klas die wel Nederlands verstaat maar zelf Engels praat. Deze jongen heeft groep 3 overgeslagen en heeft dus erg veel moeite met lezen en schrijven. Ik zit er over te denken om hem een aangepast werkblad te geven. Maar weet nog niet zo goed wat precies. Hebben jullie hierover misschien ook tips?