door MijnVeiligeSchool op 17 okt 2017, 16:40
Beste JufSasing,
Ik zou adviseren om ongeacht het soort wangedrag altijd dezelfde volgorde aan correcties te doorlopen. Dit wordt meestal een correctieladder genoemd.
Je hebt daarbij de keuze om deze toe te passen op elke individuele leerling, maar in een wanordelijke klas is dat onbegonnen werk dat vragen is om per ongeluk iemand onrechtvaardig te behandelen. Je zou in een wat meer wanordelijke klas er daarom beter aan doen om met de klas als geheel de ladder te doorlopen.
Stel bijvoorbeeld voor dat je correctieladder luidt: kijken, handgebaar, rustig spreken, naar de leerling toelopen, de leerling verplaatsen enz. Dan zou je wanneer iemand door je heen begint te praten naar diegene kunnen kijken. Als dat niet werkt dan volgt het handgebaar. Stel nu voor dat dat wel werkt maar iemand anders gaat ineens door de klas lopen, dan ga je diegene dus niet eerst aankijken, maar je gaat verder waar je op de ladder bent gebleven, zodat je dus rustig tegen die leerling spreekt.
Een nadeel van een klassikale correctieladder is dat je relatief snel bovenin je ladder komt te zitten. Om dat te voorkomen zou je je ladder opzettelijk wat kunnen uitbreiden. Of je past elke trede tweemaal toe.
Hoe dan ook, wat je ook doet, zorg wel altijd voor een duidelijke correctieladder. Dat maakt het niet alleen voor jezelf erg gemakkelijk maar vooral ook voor je leerlingen. Zij weten dan altijd 'hoe laat het is' en dat schept duidelijkheid en dus rust.
Zomaar wat ideeën, ik hoop dat je er iets aan hebt!
Mijn Veilige School heeft als missie om de sociale veiligheid op scholen te vergroten. Hiertoe verzorgen wij verscheidene trainingen en begeleiden we in het opstellen van een optimaal schoolveiligheidsplan.