door Lespakket op 12 maart 2012, 18:24
Ok, ik snap het. Ik ga zelf altijd van het doel uit, wat wil ik de kinderen leren? Daar bedenk ik dan de les bij. Vandaar dat ik niet zo snel op ideeën kwam bij jouw vraag. Vind je het moeilijk lesideeën bij die doelen te bedenken, of vind je het lastig in te schatten wat de kinderen al kennen/kunnen en nog moeten leren?
Je zou rijmzinnen kunnen maken die met de lente te maken hebben. Je krijgt dan bijvoorbeeld:
In de wei zit een haas, de bloemen staan in de ..... (vaas)
Als je een ontwikkelingsmateriaal als Multirijm in de kast hebt staan op school, kun je de kinderen allemaal één kaartje geven, en ze dan vragen het kind met het rijmwoord op te zoeken (paren maken). Tot slot kun je de kinderen dan rijmwoorden laten bedenken op lentewoorden, die je opschrijft op bv het digibord of een flap. De kinderen kunnen misschien ook wel zien dat de woorden rijmen; ze klinken niet alleen hetzelfde achteraan, maar ze zien er ook hetzelfde uit.
Kun je hier iets mee?
..::Bianca::..
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider