Reactie op stelling Seksualiteit

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Reactie op stelling Seksualiteit

Berichtdoor LiekeA op 17 jun 2012, 12:41

Voor een minor ben ik bezig met het onderwerp Seksualiteit. Ik zou graag jullie reactie horen op de volgende stelling:

Met seksuele voorlichting op de basisschool kun je niet vroeg genoeg beginnen

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover, bedankt alvast!
Avatar gebruiker
LiekeA
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 03 aug 2009, 20:13
Groep: 1
PABO jaar: 4
Functie: LIO groep 1-2

Re: Reactie op stelling Seksualiteit

Berichtdoor juf suus op 17 jun 2012, 13:34

Kinderen worden steeds vaker en op jongere leeftijd geconfronteerd met seksualiteit op televisie en internet. Seksuele voorlichting is dan ook erg belangrijk.
Door kinderen een goede basis mee te geven, leren zij om hun wensen en grenzen aan te geven. En deze te respecteren bij een ander.
En naar mijn mening is het belangrijk dat kinderen weten dat er op seksualiteit geen taboe ligt, maar dat het iets gewoons en moois is.

Het onderwijs speelt naar mijn mening daarin een belangrijke rol. Ouders schrikken daar nog wel eens van: seksuele voorlichting voor zulke jonge kinderen?
Maar seksuele voorlichting gaat over veel meer dan alleen seksualiteit. Het gaat over liefde en relaties, maar ook over lekker in je vel zitten en kunnen aangeven wat je wel en niet wilt.
En daar kan je naar mijn idee niet vroeg genoeg mee beginnen.
Wel vind ik het belangrijk dat ouders weten wanneer er wat en in welke groep besproken gaat worden. Ouders krijgen gegarandeerd vragen van het kind en op die manier
kunnen ouders zich ook voorbereiden.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Reactie op stelling Seksualiteit

Berichtdoor moimoi op 17 jun 2012, 15:29

Volgens mij is leeftijd niet belangrijk. Ik kan me herinneren dat een juf in Gr. 1 vroeger toen ik kleuter wasneen boekje voorlas met een plaatje van een papa en mama op elkaar. Ik begreep er niets van!

Ik denk dat t belangrijker is dat kinderen leren grenzen aan te geven-wat sta je toe mbt je eigen lichaam en wat niet? Wie is de baas over je lichaam?
Niet alleen richting de pedofielen maar ook "het doktertje spelen" - want dat ontstaat vaak bij de kleuters.

Wij hebben in Gr. 7/8 altijd een paar keer per jaar een kletsmiddag-met thee- en dat gaat over sexualiteit, grenzen enzovoort. Zijn gezellige middagen! En zinvol!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Reactie op stelling Seksualiteit

Berichtdoor Joke op 17 jun 2012, 18:03

Het begrip seksuele voorlichting is zóóó breed. Als het bij kleuters ter sprake komt (zwangere juf, zwangere moeder etc.), zal ik het niet vermijden, maar ik ga er niet speciaal voor zitten. En daar vertel je andere dingen dan in groep 7 of 8, al probeerde ik vragen altijd zo goed mogelijk te beantwoorden, rekening houdend met de leeftijdsgroep.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Reactie op stelling Seksualiteit

Berichtdoor Juffr.J op 17 jun 2012, 19:14

Ik ben er wel voorstander van om ook kleuters lessen hierover aan te bieden. Zoals al gezegd is, doktertje spelen is er ook een vorm van: jouw lichaam verkennen, en verschillen met andere kinderen zien, etc. Kinderen leren wat verliefd zijn is, waar de baby's vandaan komen (wel op niveau van het kind!).

Ik ben ook fan van de 'week van de Lentekriebels', dit vindt ik een goed initiatief. Alle kinderen zijn er een week lang mee bezig, de lessen en onderwerpen zijn op niveau, ouders worden erbij betrokken..
Juffr.J
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 471
Geregistreerd op: 06 feb 2010, 08:24
Groep: 3
Functie: Lio stagiaire

Re: Reactie op stelling Seksualiteit

Berichtdoor LiekeA op 17 jun 2012, 19:44

Super bedankt voor jullie reacties! Hier kan ik absoluut wat mee. Bedankt!
Avatar gebruiker
LiekeA
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 03 aug 2009, 20:13
Groep: 1
PABO jaar: 4
Functie: LIO groep 1-2


Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron