Als ik het schema van zorgstructuur omzet voor ouders, kom ik op het volgende, maar weet natuurlijk niet of dit goed is. Ik ben geneigd om dit voor ouders als volgt om te zetten:
Beknopte omschrijving zorgstructuur-->
Ouders, maar wat wil je eigenlijk van die ouders beichten? Zie *Niveaus
Micro-niveau: het niveau waarop zorg verleend wordt in de klas -->
in de klasMeso-niveau: het niveau waarop zorg verleend wordt binnen de school -->
in de schoolMacro-niveau: het niveau waarop zorg verleend wordt met behulp van specialisten buiten de -->
buiten de schoolschool.
Nu weet je dus nog niets.
Ik zal nog eens voor je verder zoeken of ik iets vind.
*De meeste informatie vond ik over de zorg en meestal m.b.t. de hulpverlening/ opstellen hulpplan.
En het werd me duidelijk dat het ervanaf hangt welk facet je van ouders wilt belichten: ouderhulp heef behoefte aan een andere indeling (die start in de klas) dan de opvoeding van ouders (die start in het gezin) en bij een casus over problemen met ouders komt er weer een andere indeling om de hoek kijken, afhankelijk van het probleem. Voorbeeld? Een casus over een ouder die zijn kind slaat omdat hij zelf vroeger geslagen is zal van een andere indeling uitgaan (start het gezin waar de ouder is opgegroeid) dan een casus over een succesvolle ouder die zijn kind onder druk zet omdat hij niet wil dat zijn kind slechte cijfers haalt (start in het gezin waarin het kind opgroeit). In casussen is daarom de visie van de 'toeschouwer' (hulpverlener, leerkracht) de belangrijkste factor waarop een 'behandelingsplan' wordt gebaseerd. Op een ander forum antwoordde een docent: Het gaat er niet om wat het is (met andere woorden: er bestaat geen goed antwoord) maar om hoe jij je verantwoordt.
Ik hoop dat het hierdoor iets duidelijker wordt, maar ik ben zelf een leek op dit gebied hoor.