Ik heb het afgelopen jaar stagegelopen op een openbare Jenaplanschool en heb het er super naar mijn zin gehad. Door de vele klasoverstijgende activiteiten waarbij de stamgroepen gemengd werden, leer je ook snel leerlingen uit andere groepen kennen. Er heerste echt een ons-kent-ons-cultuur. Iedereen kende elkaar.
Verder werd bij ons de week gestart door een weekopening die telkens door een wisselende samenstelling van twee collega's gepresenteerd werd en waarin de belangrijke dingen van die week aan bod kwamen (excursies van klassen, verkeersexamen etc.) Aan het einde van de week was er de weeksluiting. Daarin werd er een onderscheid gemaakt in gesloten en open weeksluitingen. Tijdens open weeksluitingen namen het team, stamgroepen, maar ook ouders een weeksluiting voor hun rekening. In de invulling daarvan was naar eigen keuze. De betrokkenheid van de ouders bij de verschillende activiteiten was op mijn stageschool erg groot. Tijdens de gesloten weeksluiting werden er bijvoorbeeld spellen gedaan in de klas, maar ook nu mochten de leerlingen zelf kiezen in welke klas ze welk spel gingen spelen.
Je zult in je stage gaan werken met stamgroepen, heterogene groepen waarin meerdere leeftijdscategorieën zitten en die soms ook dingen samen doen op het gebied van taal. Ik heb zelf stage gelopen in stamgroep 7/8 en daar werden bijvoorbeeld ontleedopdrachten door de hele stamgroep*, dus 7 en 8, gemaakt, al moesten de leerlingen van 8 net iets meer al kennen. Het is dus niet altijd te vergelijken met een combinatieklas, al had ik dat idee in stamgroep 3/4 wat meer, maar dat kwam ook doordat de leerlingen in Groep 3 in het begin nog erg afhankelijk zijn van het kunnen lezen van de leerlingen in Groep 4. Gaandeweg het jaar wordt die afhankelijkheid uiteraard minder. Daarnaast zul je merken dat er niet voor alle vakken methodes worden gebruikt, maar ik denk dat dat ook een beetje afhankelijk is per jenaplanbasisschool.
*Het kan ook zijn dat stamgroepen bestaan uit drie leerjaren, bijvoorbeeld 6, 7 en
.
Oh ja, op de jenaplanschool ben je geen leerkracht, maar ben je groepsleider en zul je gewoon bij je voornaam worden aangesproken. Geen 'meester'', 'meneer' of 'juffrouw' ervoor.
Volgens mij is dit wel zo'n beetje wat ik op dit moment kan bedenken. Ik ben overigens heel benieuwd of jij het bovenstaande ook zo ervaart als je eenmaal begonnen bent.
Erick
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.