Beste lezers,
Vorige week heb ik de eerste twee dagen lesgegeven en ik heb de twijfels of ik mijn LIO ga halen. Mijn mentor was over de eerste dag erg positief, de tweede dag ook over het algemeen gezien. Toch weet ik dat het bij een les niet zo goed ging. Bij de natuniek (natuurkunde les), waren veel leerlingen enthousiast en steeds opnieuw moest ik zeggen/waarschuwen bij groep 6 dat het stil moest worden (echt wel een kwartier lang was het praten, corrigeren steeds opnieuw moest ik corrigeren). Ik merkte hierbij dat ik bleef waarschuwen. Groep 5 was wel steeds meteen stil (ik heb combi lio klas). Ook als ik groep 6 instructie geef zijn er veel kids die ik vaak moet waarschuwen. Natuurlijk benoem ik zoveel mogelijk het positieve, geef ik complimenten..
Het gekke is dat ik er steeds een beetje 'tegenop' zie, als ik de volgende dag moet lesgeven slaap ik 's nachts slecht. Dat is de spanning.. Tegelijkertijd denk ik: 'Stel je niet aan, doe niet zo moeilijk, heb er plezier in..'
Ik houd van kinderen en normaal in de omgang met oppassen en bij kinderopvang gaat altijd goed. Maar ik weet niet hoe het kan dat ik dan die vervelende spanning heb in de klas/onderwijs.
Heeft er hier iemand ervaring? Wat kan je het beste doen als de kinderen steeds opnieuw gaan praten tijdens de les? Mijn mentor zei dat ik bij de 2e waarschuwing had moeten zeggen dat ik ze bij de volgende waarschuwing uit elkaar zou zetten.
Ik vind het lastig wat ik moet doen, want ik geniet erg van lessen die wel goed gaan.. als de klas ademloos zit te luisteren en geboeid mee doet.. want die lessen heb ik ook gehad. Ook deze week met groep 5. Groep 6 heeft natuurlijk ook momenten goed geluisterd, maar heb ik veel meer moeten waarschuwen, steeds opnieuw zorgen dat het stil wordt. Ik vind het lastig om de klas echt strak te houden. Ik ben van plan om het volgende te doen:
- Klok op een tijd te zetten, dan is het stil
- Op het digibord zet ik: ik ga kijken wie er stil klaar zit.. dan de namen eronder, heb ik al paar keer gedaan. werkt goed en ik hoef mijn stem niet te verheffen.
- stopteken werkt ook vrij goed, duurt soms wat lang: 1 tot 2 minuten. ben dit aan het motiveren om steeds wat korter te laten duren.
- Tijdens instructies 1x waarschuwen (daarvoor doe ik altijd non-verbaal: oogcontact/knippen met vingers). Hierbij zeg ik: Bij de volgende waarschuwing ga je apart zitten.
- ik benoem hardop wie er goed klaar zit: doe ik ook al
- ik wil niet teveel op negatieve ingaan = ook aandacht. Toch moet ik de klas strak houden, vooral groep 6. hoe doe je dit op een goede manier zonder dat de rest elkaar bijv. aan gaat steken?
Natuurlijk wil ik mijn LIO graag halen.. maar ik weet niet of ik straks echt het onderwijs in wil. Door de spanning die ik voel. Volgens mijn mentor straal ik rust uit en heb ik een prettige stem. Toch is die spanning er wel, vooral op gebied van orde. Kinderen voelen dit aan natuurlijk, en als je 1x makkelijk bent en blijft waarschuwen.. dan loopt het toch alleen maar meer uit de hand?
Heeft iemand tips voor orde in de klas? Natuurlijk heb ik op internet veel gelezen, maar misschien heeft iemand ervaring ermee. Ik heb een lio klas met veel allochtone kinderen in de klas, paar Nederlandse kinderen.
Beetje lang verhaal.. ik hoop dat het een beetje duidelijk is en ik hoor graag tips/ervaringsverhalen. Bedankt voor het lezen!