Dag collega's,
Ik merk dat mijn leerlingen lezen echt niet leuk vinden. Wij werken met LeesDok. Leerlingen krijgen boekenlijsten waarvan zij een boek mogen kiezen. Als leerlingen een ander boek willen, mogen zij dit aan mij laten zien en ik keur (meestal) het boek goed. In de methode LeesDok staan verwerkingsopdrachten waaruit zij mogen kiezen als zij het boek uit hebben. Dit is bijvoorbeeld 'maak een nieuwe omslag voor het boek dat je hebt gelezen'. Leerlingen kunnen kiezen uit tien verwerkingsopdrachten. Per jaar moeten de eerste- en tweedejaars vier boeken uit hebben en hierbij een verwerkingsopdracht bij hebben gemaakt.
Elke klas in de onderbouw krijgt vier uren Nederlands in de week. Bij mij mogen leerlingen aan het einde van de week het lesuur lezen in hun boek. Veel leerlingen vinden dit prettig als afsluiting van de week. Bij een paar klassen merk ik dat 50 minuten lezen teveel is. Toch wil ik dit uur aan lezen besteden. Op het moment ben ik even niet zo creatief om te bedenken wat ik met de klas kan doen.
Heeft iemand misschien ideeën?