........Ik begrijp dat het lastig is om een indicatie te geven van de tijd die je nodig hebt, maar hoopte op wat meerdere ervaringen zodat ik toch een iets beter beeld kan vormen. Het voelt nu zo als een sprong in het diepe...
Ik vond de hoeveelheid tijd die ze moest besteden om een lesvoorbereiding optimaal te krijgen, naast het bestuderen van het boek waarover een toets werd afgenomen een enorm hoeveelheid werk. Vooral in het begin. Als je er wat meer vanaf weet, zal dit wat minder worden, maar het blijft veel werk. Ook dat hangt weer af van je inzet, je enthousiasme en de reeds aanwezige kennis over de onderwerpen en lesgeven. Zij werd uit het niets in het onderwijs gedompeld en dat vergt veel van je, ze wilde het bovendien goed doen, was zeer gedreven. Ik herinner me een les over Anne Frank (onderwerp was zelf gekozen) n.a.v. een krantenartikel (musical) waarbij ze zelf naar het museum is geweest (om te kijken naar de leskisten en de mogelijkheid om met de lln. te komen) en een rondleiding heeft gevolgd langs huizen van Joden in haar eigen stad etc.
Ze heeft er een PowerPoint bij gemaakt. (In die les moesten aardrijkskunde, geschiedenis en natuur verwerkt zitten, ook iets van ict meen ik.) Dus heeft ze blinde kaarten gemaakt met woonplaatsen van Anne, de kampen waar Anne Frank heeft doorgebracht, voorgelezen uit het dagboek en een verwerkingsles n.a.v. de kastanjeboom die Anne vanuit het Achterhuis zag enz. enz. Je wilt niet weten hoeveel tijd hierin is gaan zitten om maar niet te spreken van het voorbereidende werk, de keuze van een krantenartikel en wat je daarbij kunt aanbieden.
Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel. Ik hoop voor jou dat er iemand reageert die het zelf heeft ondervonden.
Het contact met haar mentor op de stageschool verliep via Skype, wel grappig vond ik.
Wat bedoel je precies met 'goede cijfers haal je alleen als je je hele trukendoos opentrekt en het geleerde in de praktijk brengt'?
De opdracht is altijd gebaseerd op datgene wat je geleerd hebt in je module. De module is gebaseerd op een studieboek dat je tegelijkertijd bestudeert (en waar je examen in doet). Dit willen ze dus terugzien in je lesvoorbereiding. Daarnaast verwachten ze ook allerlei verschillen 'enthousiasmerings'-acties van je: hoe krijg je de klas enthousiast over het onderwerp. Dus je fantasie en vaardigheden met speuren op internet worden flink aangesproken: het zoeken naar ideeën en filmpjes, het toepassen van verschillende (coöperatieve) werkvormen, toepassen van ict, leuke verwerkingsvormen en je persoonlijke 'touch' die je aan een les geeft.
Zie verder mijn antwoord bij je laatste vraag.
Ik begrijp alleen nog niet precies hoe het nou zit met die modules. In de beschrijving van de opleiding wordt over thema's gesproken (8 stuks) met voor elk thema diverse onderdelen. Sluit je dat thema af met een examen (en is module gewoon een synoniem), of zijn die deelonderwerpen binnen dat thema de modules? In dat laatste geval zijn het wel heel veel examens en dus veel ritjes naar de examenlocatie.
27 september heeft de LOI een opendag. Ik denk dat ik maar eens die kant op moet tuffen (best een ritje)
Ik denk dat thema en module hetzelfde is, nl. een studieboek waarover je een examen aflegt. Elk studieboek bevat een deel van de theorie over het lesgeven(, dus het is logisch dat ze daarvan dan iets willen terugvinden in je lesvoorbereiding.) Niet elk deelonderwerp wordt dus met een examen afgesloten.
Er zijn trouwens ook nog bijeenkomsten tussendoor waar je naar toe kunt, bv. als je nog ergens mee zit, iets niet begrijpt of ergens vragen over hebt, maar die zijn niet verplicht.