door super_juf op 05 dec 2015, 15:08
Hou het heel persoonlijk en klein bij deze kinderen. Deze kinderen missen vaak de sociale vaardigheden om écht samen te werken. Samenwerken is in het reguliere onderwijs al moeilijk, laat staan voor deze kinderen. Laat kinderen eerst iets doen in tweetallen en geef beide kinderen een doetaak en een controletaak. Bijvoorbeeld: samen de afwas doen. Een kind wast af en het andere kind droogt. Hierna comtroleren de kinderen elkaar. Is het mooi schoon en droog?
Dit kan ook bij bijvoorbeeld tekenen. Maak samen een menukaart voor het kerstdiner.en jij geeft het thema.
- wat wordt het voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht?
- zoek voorbeelden van een menukaart. Wat staat erop?
- welke plaatjes zouden er op de menukaart passen?
- een kind zoekt in een boek en de ander schrijft. Controleer elkaar. Is dit zo goed?
- daarna het maken van de menukaart.
De rest kun je denk ik zelf wel verzinnen.
Hou de stappen kort en maak voor de kinderen een stappenplan waar ze op kunnen kijken. Houd de opdracht dichtbij de leefwereld; praktijkgericht, koken, kerst. Misschien wordt er zelfs een kerstontbijt gedaan bij jullie? Deze kinderen vinden het fantastisch om zelf een kaart samen te stellen voor anderen. Uitnodiging, menukaart wat je maar kunt bedenken. Dit alles is voor deze kinderen samenwerken en vergis je niet...Al deze stappen samen uitvoeren (doen en controleren) zijn bijzonder lastig voor deze kinderen.
Ik vond deze tijd met de kinderen erg druk, maar zo leuk! succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....