Beste lezers,
Ik studeer momenteel voor Docent Beeldende kunst en vormgeving en voor het vak Cognitieve Psychologie doe ik onderzoek naar onderwijsconcepten.
Aan ons de eer een probleem uit te kiezen en daar een creatieve oplossing voor te verzinnen.
Nu wil ik mij richten op de geluidsoverlast in een klaslokaal. Leerlingen die moeite hebben met concentratie, de leraar slecht kunnen verstaan, afgeleid raken door lawaai van de gang etc.
Tegenwoordig heb je al geluidskappen die het geluid dempen maar uit mijn onderzoek zijn ook de voordelen van ondersteunende muziek naar voren gekomen evenals sensorische ondersteuning ( leerling die ergens aan friemelt zodat hij/zij beter luistert ).
Nu is mijn plan om voor leerlingen in het basisonderwijs die daar behoefte aan hebben te laten werken met mp3 spelers/ipods. De leerlingen kunnen hiermee de docent beter verstaan dmv een microfoon die de docent kan aanzetten tijdens een uitleg, ondersteunende muziek aan zetten tijdens het werken ( uptempo voor creatieve bezigheden of juist rustig voor denkwerk ), met oorkappen zich afsluiten voor lawaai van buitenaf en aan het snoer kunnen ze zelf touwtjes binden, klittenband, kralen, e.d. zodat ze iets vast kunnen pakken.
Ik ben benieuwd wat jullie daar van denken en of dit een toevoeging zou zijn in de klas.