humor in de les

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

humor in de les

Berichtdoor karinwienen op 22 mei 2016, 15:01

Hallo,

Ik heb stagebezoek gehad en kreeg als advies meer humor te gebruiken tijdens de les en bij het corrigeren van leerlingen. Nu heb ik best gevoel voor humor, maar ik vind het lastig om dit in de les toe te passen. Ik denk dat dit ook te maken heeft met een bepaalde onzekerheid. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die wat voorbeelden kunnen geven van humor die zij gebruiken tijdens de les en het corrigeren van leerlingen, zodat ik wat ideeen op kan doen voor mezelf.
Alvast bedankt!

Gr. Karin
karinwienen
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 06 jun 2014, 09:30
Groep: 7
PABO jaar: 3

Re: humor in de les

Berichtdoor Anita op 22 mei 2016, 19:11

Lastige, want humor is natuurlijk geen aangeleerd kunstje. Ik heb wel een paar opmerkingen die ik gebruik...

Wanneer twee leerlingen zitten te kletsen: Ik houd mijn mond wel even, het zou onbeleefd zijn om door jullie heen te praten.

Overdreven enthousiast zijn bij een onderwerp wat de leerlingen saai vinden: Yes, vandaag gaan we weer mijn lievelingsonderwerp doen. Ik ben zo dol op verhoudingstabellen!

Meer kan ik nu even niet bedenken, wat lastig om dit op commando tevoorschijn te toveren... Toch weet ik dat ik mijn correcties idd 90 % van de tijd met humor doe en dat dit effect heeft.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: humor in de les

Berichtdoor Joke op 23 mei 2016, 15:17

Als er een van zijn stoel valt: 'We gaan nou nog niet zwemmen hoor, straks pas.'
Als er iemand ijverig in zijn neus zit te porren: 'Stuur je me een kaartje als je boven bent?'
Heel moeilijk om ze ter plekke 'op te hoesten'. Het zijn zinnen die op dat moment passen. Als je het elke keer op dezelfde manier doet, is de lol er snel af.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: humor in de les

Berichtdoor miek op 25 mei 2016, 13:07

Schud die pepernoten eens uit je oren (aan te passen aan actuele thema's of seizoenen en met iets andere zinnen)

En nog veel meer maar komt niet zomaar boven. Gaat eigenlijk spontaan/ ongepland.
Het is wel belangrijk dat je kinderen niet voor schut zet met een grapje.

En tijdens de lessen gebruik ik ook humor maar dat past dan bij de les.kan dat niet zo algemeen benoemen hier en gaat eigenlijk ook gewoon spontaan.
Ik denk dat dat iets is wat moet groeien en dat er zelfvertrouwen voor nodig is.

Ik spoel ook wel eens terug als er iets fout gaat.maak dan een raar geluid en loop achteruit en begin opnieuw.

Of iets 'uitgummen' als ik bijvoorbeeld zeg: pak je boek en ga stil lezen' en er word meteen een hoop gekletst zeg ik 'oei dat ging even fout. Die laatste minuut gum ik even uit. Ik zwaai dan met een gum en zeg 'oké nieuwe ronde pak STIL je boek en ga STIL lezen'. Ik leg dan de nadruk op stil, zeg het niet extra hard.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: humor in de les

Berichtdoor JufH op 26 jun 2016, 18:59

Zwaar hè? Als iemand iets laat vallen, of 'gooi daar maar neer'.

Je moet ook 'durven' denk ik... Ik zie nogal eens mensen die te krampachtig de boel bij elkaar willen houden... Soms los je onrust beter op met een grapje dan met een boze opmerking!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: humor in de les

Berichtdoor super_juf op 11 aug 2016, 14:17

Om eerlijk te zijn vind ik dit nogal een bijzonder advies. Humor is niet iets wat je voorbereid. Je komt er op of niet. Ook moet je je zeker genoeg voelen voor de klas om het te durven. Persoonlijk denk ik dat je bovenstaande adviezen zeker kunt gebruiken, maar het moet bij je passen. Als het gemaakt is, merken kinderen dit. Probeer het uit, maar wees niet te hard voor jezelf als het niet werkt. Ik denk dat je dit gaandeweg vanzelf leert. :-)
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron