Qua leeftijd, wisselende klassen en zorg/motivatie. Vergeleken met basisschool, maar dat begreep je natuurlijk wel.
Misschien kan ik beter zeggen: 'Het lijkt me intensiever'.
Om heel eerlijk te zijn...ik vind het basisonderwijs een stuk intensiever. In mijn klassen heb ik de leerlingen op hetzelfde niveau zitten en dat werkt een stuk rustiger. Nu heb ik ook het geluk dat ik vier uren lesgeef aan één klas dus ik kan veel met ze doen. Vaak ook zaken buiten de methode om; plannen van huiswerk, voorlezen, leerlingen zelf laten lezen of met bijvoorbeeld kranten werken. De motivatie is vaak wel een issue...toch krijg ik het voor elkaar dat veel leerlingen gemotiveerd zijn om het goed te doen op hun manier. Er is ruimte voor eigen inbreng en dat motiveert de leerlingen ook. Als een leerling het wil, laat ik hem/haar meedoen aan een schrijfwedstrijd (als ik weet dat deze er is). Ik introduceer dit en laat de leerling bepalen of hij mee wil doen.
Strafwerk is vaker nodig (of dit nuttig moet zijn is een andere discussie), maar ik wil dit jaar iets nieuws proberen: "De doos van Pandora". Heb je strafwerk? Pak je een papiertje uit de pot en dit moet je doen. Dit kan zijn: schrijf een liefdesgedicht aan je docent of schrijf een betoog of strafwerk nuttig is of niet. Veel verder met de opdrachten ben ik nog niet. Komt wel
Dit hoor ik inderdaad ook terug van een oud-collega die nu in het VMBO staat, en ook mijn studiegenoten bij mijn vorige Master stonden af en toe te klapperen met hun oren als ze hoorden wat er in het basisonderwijs van ons verwacht wordt.
De doos van Pandora klinkt leuk, maar ik ben benieuwd of je hier de leerlingen ook mee bereikt. Ik kan me voorstellen dat je ook een opdracht zou kunnen geven als 'schrijf de woordjes van dit hfdst voor Engels 5x over'. , Neem wat lekkers mee voor de hele klas, uhm.... geen idee of ik zo goed zit te denken?