Gemene praktijkbegeleider

Bespreek hier de algemene stagezaken die niet in de andere stageboards horen

Moderator: miekiemousie

Gemene praktijkbegeleider

Berichtdoor Chinka95 op 30 nov 2016, 11:37

Sinds september loop ik stage in een groep 3. Het is een vrij lastige klas en ik merk dat de kinderen de leerstof heel moeilijk vinden. Op zich is dat geen probleem. Het grote probleem is mijn praktijkbegleider. Ik zie dingen in de klas gebeuren, die eigenlijk niet mogen gebeuren..

Tijdens mijn eerste stagedag viel het mij op dat ze heel negatief en neerbuigend naar de leerlingen is. Ook raakt ze snel gefrustreerd en boos op hen, waarbij ze begint te schreeuwen. Aan het einde van de dag was ze zo ontzettend boos. Bij het opruimen liep één leerling niet regelrecht naar de kast, om haar werkstukje erop te leggen. Mijn praktijkbegeleider pakte het knutselwerkje, maakte het kapot en gaf het terug. De leerling moest het weggooien en verder helpen met opruimen. Bij de dagafsluiting keek diezelfde leerlingen voor zich uit, terwijl mijn praktijkbegeleider iets vertelde. Mijn praktijkbegeleider wilde perse dat zij naar haar keek, dat ze de leerling bij haar kin pakte en omhoog deed, zodat het meisje recht in haar ogen keek. Terwijl ze dit deed zei ze hele boze dingen : ze luisterde nooit, ze doet niet haar best en als de zo doorgaat dat ze niet meer in de klas mag komen.

Bij de tweede stagedag gebeurde weer iets met diezelfde leerling. Ze was niet snel genoeg om haar pakje drinken weg te gooien en mijn praktijkbegeleider werd boos op haar. Ze vergat waar ze het moest weggooien en vroeg waar ze dat moest doen. Mijn praktijkbegeleider pakte het pakje en stopte het in haar tshirt en vroeg of het toevallig daar hoorde. Het meisje met het pakje onder haar shirt antwoordde nee, waarna mijn praktijkbegeleider het pakje uit haar shirt paktte en het hardhandig teruggaf.

Zo zijn er vaker incidenten waarbij ze hardhandig en ruw naar de leerlingen toe is. Je ziet gewoon dat de leerlingen bang voor haar zijn. Nu zal je je misschien afvragen waarom ik er niks van zeg of er meteen naar vraag. Ik durf haar op zulke momenten niet te benaderen. Ze reageert zo heftig, dat ik stil wordt. Nu weet ik dat ik hier iets aan moet doen.

Ik ben nu tweedejaars PABO student en tot zover heb ik stage gelopen op scholen, waar de begeleiders het beste voor de kinderen willen. Ik ben met dit verhaal naar mijn SLB'er gegaan en zij wilde mij gelijk naar een andere school plaatsen. Ik wilde dit niet, omdat ik het idee heb dat ik de leerlingen achterlaat, bij deze gemene juffrouw. Nu heb ik met meer mensen gesproken over wat ik kan doen aan de situatie. Ik heb al gesproken met de directeur van de school en hij koos haar kant, omdat hij begreep dat ze gefrustreerd was. Ik wil daarom jullie om advies vragen.
Het probleem heb ik aangekaart bij mijn hogeschool en bij de stageschool. Alleen doet mijn stageschool er niks aan en vanuit de hogeschool kan enkel een klacht ingedient worden.

Wat kan ik doen? Tot januari ben ik nog in de klas en ik vind dat de ouders moeten weten hoe de juffrouw doet tegen hun kinderen.
Chinka95
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 30 nov 2016, 10:53
PABO jaar: 2

Re: Gemene praktijkbegeleider

Berichtdoor Anita op 30 nov 2016, 17:02

Wat een moeilijke situatie zeg!

Ik lees niet in je verhaal of je dit zelf al op een ander moment met deze begeleider hebt besproken en hoe de houding naar jou toe is. Soms kan het helpen om het bespreekbaar te maken door aan te geven dat je ziet dat iemand het zwaar heeft en dat je je afvraagt of jij misschien wat kunt verlichten op de dag dat jij er bent.

Ik ben verbaasd over de houding van de directeur hierin. Ik kan hiervandaan niet oordelen of hij er ook echt verder niets mee doet of dat hij intussen naar buiten toe de kans van zijn leerkracht kiest maar intussen wel achter de schermen de situatie wel in de gaten houdt en actie onderneemt wanneer dit nodig is. Ik mag hopen dat dit is wat er gebeurt.
Maar als ik jou was zou ik contact opnemen met de IB'er of de vertrouwenspersoon van de school. Vaak is dit dezelfde persoon maar niet altijd. Maak in ieder geval duidelijk dat je je echt zorgen maakt.

Zelf naar de ouders stappen zou ik niet doen. Je gaat dan zo'n situatie krijgen van jouw woord tegen het hare en dat gaat zeker niet goed uit pakken voor jou, kinderen en begeleider. Daarnaast kun je als het erg slecht loopt ook nog eens een stempel krijgen waardoor de kans op volgende stages / sollicitaties binnen dat bestuur wel eens verkeken kan zijn.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Gemene praktijkbegeleider

Berichtdoor Joke op 30 nov 2016, 17:47

Wat vreemd dat de kinderen zelf niet klagen thuis (en niet meer naar school willen bv.) of lichamelijke klachten krijgen, zoals buikpijn.
Een school weet meestal snel dat het niet goed zit doordat ouders dit aankaarten. Dat de directeur haar niet afvalt tegenover jou is begrijpelijk.
Ik ben alleen benieuwd wat hij in de toekomst gaat doen om dit probleem op te lossen.
Zoals Anita al zei: Je verhaal vertellen aan de vertrouwenspersoon van de school is nog een optie, maar de ouders informeren zou ik niet doen.
Ook het voorstel om het gesprek met haar aan te gaan (op een rustig moment), haar vriendelijk te benaderen en haar je hulp aan te bieden vind ik een goede tip.
Als dit allemaal niets baat, kan je toch beter overwegen naar een andere stageschool te gaan. Pas als jij vertrokken bent, kan de hogeschool een klacht indienen zonder dat jij daar de dupe van wordt. En als je dit volhoudt tot januari is de kans groot dat vroeg of laat de bom barst.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Stage algemeen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron