Hallo!
Vorig schooljaar ben ik gestart als leerkracht. Ik startte in groep 1/2. Ik had alleen in pabo 2 stage gelopen bij de kleuters en vond het een lastig jaar.
Ik had het idee dat ik niet genoeg wist van kleuters om ze echt goed les te kunnen geven.
Dit schooljaar heb ik groep 5. Ik dacht dat dat hier veel beter zou gaan.
Ik merk nu al dat ik ook van groep 5 de leerlijn niet doorgrond. Ik gok erop dat dit hoort bij een startende leerkracht.
Nu is het echter zo dat zowel vorig schooljaar als dit schooljaar (ja, al na anderhalve week) ik terug krijg dat ik erg streng gevonden word.
Ik merk ook dat ik het belangrijk vind dat duidelijk is hoe we werken in de klas en dat de leerlingen zich hieraan houden.
Ik vind zelf dus dat ik duidelijk ben. Af en toe (naar mijn mening) verhef ik mijn stem om het stil te krijgen, of omdat een kind niet luistert.
Nogmaals: Naar mijn idee echt niet vaak.
Ik zie bij andere leerkrachten dat zij de hele dag een soort rust hebben en de groep op andere manieren aan het werk krijgen. Ik weet niet zo goed hoe en vind hun uitleg ook niet altijd bruikbaar.
Nu is mijn vraag: Is dit herkenbaar voor andere startende leerkrachten? Of helemaal niet?
Ik merk wel dat ik het plezier in het lesgeven een beetje verlies, doordat ik wel steeds aan het hameren ben op hoe ik iets wel (of juist niet) wil hebben.
Hebben jullie tips?