Invulling ochtend met surprises

Deel je ideeën en ervaringen voor en over 5 december. Help elkaar er een leuk thema van te maken.

Moderator: Anne

Invulling ochtend met surprises

Berichtdoor Erick op 24 nov 2018, 15:36

Over anderhalve week is het Sinterklaas en Groep 6 heeft surprises. Maar om achter elkaar 26 surprises uit te moeten pakken, lijkt me geen goed idee omdat de verveling dan wel eens kan toe slaan.

Wie heeft er leuke ideeën om het uitpakken van de surprises af te wisselen of heeft een leuke manier om het uitpakken spannender te maken/houden? Ik wilde in elk geval de namenkiezer (Sinterklaas) van Prowise Presenter op het digibord gebruiken.

Erick :) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Invulling ochtend met surprises

Berichtdoor Anita op 24 nov 2018, 18:51

Ik gebruikte met de bovenbouw altijd een dobbelsteen. Als de naam op het digibord kwam mocht het kind gooien. Bij een even getal mocht de surprise gepakt worden, bij oneven wat opdrachtjes. Bijvoorbeeld bij 1 zingen we een liedje, bij 3 een dansje met de klas etc.
Verder clusterde ik altijd. Een aantal keer surprise bekijken en gedicht lezen en dan met een groep tegelijk uitpakken. Zo ondervang je gelijk dat sommige surprises heel lang duren en dat anderen dan heel lang moeten wachten.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Invulling ochtend met surprises

Berichtdoor Erick op 28 nov 2018, 16:11

Hoi Anita,

Bedankt voor de tips. Met een aantal gelijk uitpakken is inderdaad geen verkeerd idee, dat gaat wat vlotter. Ik ga mijn ochtend verder vormgeven.

Erick :) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Invulling ochtend met surprises

Berichtdoor Erick op 05 dec 2018, 05:57

Ik kom de dag wel door. 28 surprises die uitgepakt moeten gaan worden. Voordat het zover is, wordt eerst Sinterklaas welkom geheten op school. Daarna maak ik met de groep een begin aan de surprises. Tussendoor gaan we ook nog een keer naar buiten en hebben we samen met Groep 5 een moment bij Sinterklaas. Al met al dus een goed gevulde ochtend. De surprises staan al in de klas, er zijn echt waanzinnig leuke dingen gemaakt.

Erick ;) :)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Invulling ochtend met surprises

Berichtdoor Anita op 08 dec 2018, 15:15

Leuke ochtend gehad?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Invulling ochtend met surprises

Berichtdoor Erick op 09 dec 2018, 17:18

Zeker!

We begonnen met het binnenhalen van de sint met alle groepen. Daarna in de eigen groep een start gemaakt met de surprises. Drie kinderen tegelijkertijd aan de beurt. Eerst gedichten voorlezen, dan uitpakken en raden wie de surprise gemaakt had. Wie aan de beurt was geweest, mocht m.b.v. de surprise-assistent een nieuwe leerling kiezen die dan een surprise mocht uitzoeken. Na een aantal groepjes van drie was het tijd voor pauze en konden de kinderen naar buiten. De pietenband speelde er leuke sinterklaasliedjes, soms ook in een nieuw jasje. Erg leuk was dat.

Na de pauze zijn we verder gegaan met de surprises. Tussendoor mochten de groepen ook om de beurt naar de Sint toe en moesten daar enkele opdrachten vervullen (waarmee ze punten konden verdienen) om de klassencadeaus te krijgen. Voor je het weet is de ochtend dan ook voorbij.

Hoe gaat het sint-ritueel bij jullie op school?

Erick :) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: Invulling ochtend met surprises

Berichtdoor Anita op 10 dec 2018, 22:24

Bij ons is er ook eerst een gezamenlijke aantocht. Dit jaar zou de Sint met een bakfiets komen. Ik zag al een filmpje met heel veel YouTube-hits voor me van hoe de Sint oncharmant uit de bak zou klimmen. Zelf zag hij het ook niet zitten, maar gelukkig waren ze zelf heel creatief. Twee Pieten kwamen met de bakfiets. Daarna kwam Sint lopend met een andere Piet de straat in. Zij zouden ook op de fiets komen, maar helaas.. de band was lek. Er zat een pepernootje in...

Daarna gaat de Sint de groepen af. Normaal hebben we een unit 123, 456 en 78, maar op deze ochtend werken we met 12, 34, 56 en 78. In 12 en 34 wordt er naast het bezoek van Sinterklaas verder lekker gespeeld. Niet te moeilijk doen met allerlei circuits, de spanning is bij sommigen al groot genoeg. Die zijn gelukkig met gewoon een boekje of een kleurplaat. Anderen gaan juist lekker bouwen of een spelletje doen. In 56 en 78 waren er surprises. Dat doen we steeds met groepjes tegelijk. Tussendoor komt Sint ook nog even langs. In 56 waren ze zo geobsedeerd door de surprises dat ze eigenlijk weinig aandacht hadden voor de Sint. Ze hebben hem dus uitgenodigd om mee te kijken :lol: . Het was een prima ochtendje zo. Ik vond het fijn dat we 's middags vrij hadden. Andere jaren gingen we dan in de onderbouw vaak ook voor een rustige voortzetting, soms met een leuke Sinterklaasfilm erbij. In de bovenbouw ook vaak een Sinterklaasfilm, maar ook wel eens een spelletjescircuit, hangt af van de groep.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Sinterklaas

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron