door Doornroosje op 10 apr 2005, 09:11
Ik val op mijn werkplek (een basisschool dus) met grote regelmaat in, in alle groepen. De afgelopen twee weken zelfs 6 dagen ingevallen, want met een gemiddelde leeftijd van 50 begint het bejaarde team ouderdomsverschijnselen te vertonen(!)
Ik start een invaldag altijd met het verzoek aan de leerlingen om met elkaar 5 regels/afspraken op te stellen die ons als groep helpen herinneren aan die dingen die ervoor zorgen dat we prettig met elkaar kunnen werken en spelen. Ik zeg er altijd bij dat ze die afspraken die moeilijk zijn beter op het bord kunnen zetten, dan die dingen die ze allang kunnen. Met de hele groep kiezen we de 5 beste afspraken, en die staan de hele dag op het bord. Atijd positief geformuleerde afspraken, dus niet: je mag niet gooien met spullen, maar bijv. spullen gééf je aan elkaar".
Na de afspraken te hebben vastgelegd introduceer ik mijn beloningssysteem, en leg uit dat als men zich aan de afspraken houdt, als groep spelletjestijd kan verdienen.
Verder schrijf ik altijd de dagplanning op het bord, zodat leerlingen zien hoe het die dag zal gaan.
En ik moet zeggen dat die dingen het mogelijk maken om een éénheid te vormen met je groep, ook al ken je elkaar niet. Leerlingen voelen zich gekend en serieus genomen, de verwachtingen ten aanzien van gedrag zijn duidelijk, je wordt zelf herinnerd aan het feit dat je niet mag vergeten het goede gedrag te belonen.
Het neemt alles bij elkaar een 20 minuten in beslag, en samen met het jezelf voorstellen, een kennismakingsronde en de absentenlijst, kun je het mooi binnen een ochtendkringtijd (30 minuten)doen. Want of ze nu wel of geen kring gewend zijn, ik geloof heilig in een kring!
Dus het argument regels in de klas: Maak samen met de leerlingen de regels, dan is het iets van jullie , niet iets van hen alleen.
Ik draai op dat moment de groep, dus ik doe zoveel mogelijk dingen op mijn manier. Ik zal altijd zoveel mogelijk proberen om me aan het rooster te houden van de leerkracht, maar aangezien de meesten te weinig registreren om als invaller meteen te weten waar ze zijn met iets, waar liggen die schriften, dat werkboek etc.....als je als leerkracht je spullen goed achterlaat, zal ik makkelijker jouw programma draaien. Heb je er een zootje van gemaakt, dan trek ik zonder blikken of blozen mijn eigen plan, zeker als het voor één dag is.
Verder heb ik altijd een supervoorleesverhaal in mijn tas zitten, een aantal leuke korte spelletjes die we in de kring kunnen doen, en ga ik er die ene dag weer helemaal voor.
Invalwerk, je bent aan het eind van de dag helemaal op, maar als je het gedreven benadert, je best doet om samen met de kinderen een fijne dag te hebben, dan levert het alleen maar positieve reacties op......
Ik vind het dus wel een pretje om in groep 7-8 voor 30 kinderen te staan, ok al is het maar anderhalf uur...en als je dat echt leuk vindt, dan merken kinderen dat.